Monday, December 20, 2010

Hello aida! 32 weeks pregnant

No wonder you're starting to feel huge - it's crowded in there! The growing pressure on your bladder may mean frequent trips to the loo — which can make a good night's sleep difficult. You may be gaining around 500g / 1lb a week now and roughly half of that goes right to your baby. In fact, he'll gain a third to half of his birth weight during the next seven weeks, fattening up for survival outside the womb. Thanks to these fatty deposits, his skin is getting plumper and looking healthier.

How your baby's growing

If your baby's a boy, his testicles have probably moved into his scrotum. Sometimes, one or both testicles don't get into position until after birth but don't worry. Undescended testicles often correct themselves before the first birthday. Read more information on your baby's development this week.

How your life's changing

You're probably gaining around 450g /1 lb a week now, and roughly half of that goes straight to your baby. In fact, he gains a third to half of his birth weight during the next seven weeks, fattening up for survival outside the womb. Thanks to these fatty deposits, his skin is getting plumper and healthier looking. Follow our tips for eating well over the next few weeks.

It's hard enough to get to sleep when you're pregnant without worrying about whether you're
disturbing your husband too. Follow our tips for a safe night's snooze. If you're concerned that sex in the final months will harm your baby, stop worrying. For most women, sex during pregnancy is fine right up until their waters break and may even help jump-start labour, if the baby's overdue. So go for it!

Planning ahead

Midwives often recommend staying at home for as long as possible in the early phase of first stage labour. You could use a TENS machine to take the edge off the pain as the strength of the contractions increases - you may be able to hire one from your hospital (you need to check ahead of time) or your antenatal class instructor.



Thursday, December 09, 2010

Hello aida! 31 weeks pregnant

Don't panic if you feel your baby moving less frequently now. She's got less room to move in your uterus and can't do the backflips and somersaults you're both used to. As long as you can feel her squirming from time to time, she's fine. By this stage, most babies have turned head down into the "cephalic" position ready for birth. A few take a little longer and a few remain stubbornly upright in the "breech" position. If your baby is breech, there's still time for her to turn.

You are now 31 weeks pregnant (or in your 32nd week if that's how you prefer to count it).

How your baby's growing

Your baby's movements are probably changing - they may seem less frequent and less forcefulmore information on your baby's development this week. because she's running out of room in your uterus and can't turn somersaults any more. Your baby can now move her head from side to side, her organs are continuing to mature and a layer of fat is being laid down beneath her skin. Read

How your life's changing

Until your baby drops down into your pelvis (at about 37 weeks for first pregnancies and not until delivery if you've already had a baby), you may be feeling breathless, as though you can't get enough air. This happens because your uterus has grown so large it presses up against your diaphragm - the large flat muscle that aids breathing. Relaxing helps, so try to rest as much as possible. Resting can also help if your baby is measuring small for dates.

Is your bump giving you
backache? Switch to low-heeled shoes if you haven't already and avoid heavy lifting, which puts a strain on your softened ligaments. You may be able to get a maternity corset or belt which supports your back and holds you in place - not sexy but helpful if you find getting around uncomfortable. A lot of women experience hip pain as pregnancy progresses and, in some women, the ligaments supporting the pelvis loosen so much that the joint that holds the pelvic bones together doesn't work properly. This condition is called symphysis pubis dysfunction (SPD) and is very painful. Oh, the joys of pregnancy!

If you and your husband are getting nervous about the big day, it may help to go over what you learned in your
antenatal classes and practise the breathing exercises you've learnt. Why not run through which pain relief methods you’d be prepared to try and in what order. Will you be going straight for an epidural or are you planning to use entonox for as long as possible. And what are your views on pethidine?

Pregnancy tip: choosing a focal point

"I'm 32 weeks pregnant, and at my classes they've been telling us to concentrate on a focal point during labour. Anything from a picture to a crack in the wall or ceiling can work, so long as it helps you relax and distracts you." - Anonymous
Share your tips!


Things to consider

Balancing work and your pregnancy can be hard work. Look out for our helpful hints.

If your last baby was born prematurely, this may be an anxious time.
Find out if you're likely to go into early labour again?

The glucose tolerance test
- what it is and why you may be offered one.

Reading up about
Caesareans will mean you know what to expect if you have one.

What isn't safe to eat in pregnancy.


Did you know the hospital may offer you an enema in early labour? You can say no!
Find out more.


Thursday, December 02, 2010

Hello aida! 30 weeks pregnant

Good news - at this point your baby's lungs and digestive tract are nearly mature, meaning she'll do much better in the event of premature birth. Researchers also believe your baby can actually see now, in utero, but no-one knows exactly how much she can make out. She's also becoming more cramped in your uterus and less able to move so freely, although when she does move, it's very noticeable.

You are now 30 weeks pregnant (or in your 31st week if that's how you prefer to count it).

How your baby's growing

From now on, your baby will gain weight fast. His lungs and digestive tract are nearly mature and he's probably been able to open and shut his eyes for a while now, so he can see inside you. Read more information on your baby's development this week.

How your life's changing

You've probably gained quite a bit this month - typically 1.4-1.8 kg/3-4 lb. Gaining 450 g/1 lb a week is quite normal during the last three months. Your baby's demands for nutrients are at their greatest in the final pre-birth growth spurt. You may love or loathe your increasing size - either way, remind yourself of 50 reasons why it's great to be pregnant.

It's never too late to stop smoking, as your baby will benefit from an increased oxygen supply within days of you quitting. Try to encourage those close to you who smoke to give up, too - not only will this help you to stop smoking but it may help your baby in the longer term. Research has shown that babies are at higher risk of cot death / SIDS if a parent or caregiver smokes around them.

Getting a good night's sleep can become more difficult again in the third trimester. As your bump grows, getting and staying comfortable is harder and you may find pressure on your bladder means midnight trips to the loo make an unwelcome but necessary return. Vivid dreams can also affect the quality of your sleep leaving you feeling disturbed or inspired! Don't forget to ask your husband about his dreams, too.

Thursday, November 25, 2010

Hello aida! 29 weeks pregnant

From:

Your baby's head is getting bigger and his brain is developing billions of neurons (important for later learning) at an amazing rate. His nutritional needs are growing too. To meet his body's demands, you'll need plenty of protein, vitamin C, folic acid and iron. His bones in particular are soaking up lots of calcium right now, so drink your milk (or if you don't like the taste, try calcium-enriched orange juice or soya bean drink and other soy products).


How your baby's growing

Your baby's brain is growing rapidly, and the head is getting longer to accommodate it. If you're having a boy, his testicles are moving from their location near the kidneys through the groin. If you're having a girl, her clitoris is relatively prominent because her still small labia don't yet cover it. That will happen in the last few weeks before birth. Read more information on your baby's development this week.

How your life's changing

As your appetite increases to match your baby's third trimester growth spurt, try to resist eating too many cakes, sweets and fast food snacks - follow our tips for eating well at this stage of pregnancy. Make sure you're getting enough iron, which helps your baby make red blood cells. Iron supplements can make you constipated so it's a good idea to try to boost your iron intake first by including sources such as meat, leafy greens, and fortified cereal in your diet along with fibre-rich foods to help things move along smoothly.

If you haven't already adapted your
exercise regime, now is a good time to introduce some activities to help your body to stretch and open up ready for the birth. Why not try to find a yoga class specifically for pregnant women? Not only will it help you to breathe deeply, but the instructor will show you stretches which may help you get into and maintain comfortable positions in labour. Even the occasional stretch and wiggle can help you avoid pregnancy niggles such as leg cramps - so get moving and stretching!

Pregnancy tip: have fun while you still can

"Banish the pregnancy blues by enjoying your last weeks of pre-baby freedom. Go to a film, have a facial or a romantic dinner - do all the things you may not have time for once your baby is here." - Bethany B.

Thursday, November 11, 2010

Kasih Tanpa Batas Seorang Ibu

Assalammualaikum.



Cerita yang sangat menyayat hati aku dapat dari email.. jika pengorbanan seorang ibu seperti ini tidak dihargai, memang anak derhaka namanya...


Subject:
Kebesaran jiwa seorang ibu
Kasih Tanpa Batas Seorang Ibu


Foto aslinya


aku saja letakkan dalam blog aku nie supaya aku tak lupa jasa ibu aku. Insya Allah

deq'sue
11/11/2010

Tuesday, November 02, 2010

Tempat baru... suasana baru...

Assalammualaikum...

Alhamdullilah aku dapat jawatan baru W27 Penolong Akauntan. so sekarang aku kerja di Bahagian Pengurusan Audit Dalam JANM, Putrajaya.

Suasana kat sini ok lh tapi gak membosankan. Tak seceria di tempat-tempat lama. mungkin sebab aku baru lagi so tak ramai yang aku kenal.

Hujung minggu nie aku akan berpindah rumah ke Bandar Saujana Putra. belum tahu macam mana keadaan di sana. agak risau sebenarnya dengan suasana baru, tapi aku kena tabahkan hati sebab aku perlu menjadi penyokong suami.

Insya Allah, Allah akan permudahkan urusan aku dan suami. amin

deq'su

Thursday, September 09, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Alhamdullilah esok 1 syawal bersamaan 10.10.2010, kita akan menyambut hari lembaran.
Semoga puasa pada tahun ini lebih baik dari puasa tahun lepas. Aku doakan semua umat islam akan terus bersatu dan memperjuangkan islam sehingga ke titisan darah terakhir. Amin
Dengan tulus ikhlas, aku memohon maaf sekiranya telah terkasar bahasa dan menguris perasaan sesiapa yang mengenali aku secara langsung atau tidak langsung.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Deq'su
09/09/2010

Wednesday, August 11, 2010

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

Alhamdullilah berjumpa lagi kita di bulan yang mulia ini. Tahun nie agak berlainan kerana aku berpuasa bersama anak yang masih di dalam kandungan.

Cabaran memang tinggi. Walaupun baru setengah hari berpuasa tapi keletihannya sangat-sangat terasa. Insya- Allah, aku akan cuba berpuasa selama sebulan. Mungkin agak sukar sebab sekarang nie aku payah untuk makan dan selalu muntah-muntah tapi aku akan berusaha. Cayok!!

Kepada semua teman-teman aku mengucapkan selamat berpuasa. Semoga bulan puasa ini akan memberikan kita kesabaran yang tinggi. amin

deq'su
1 Ramadhan 1431
11/08/2010

Wednesday, April 14, 2010

Cuti - Sakit Kepala

Malam tadi aku terima khabar gembira dari Kak Liza. maybe dia mengandung. Alhamdullialh.. tapi yang tak seronoknya dia boleh kata tak nak baby tu??? pelikkan? bila insan yang benar-benar mahukan anak tak dapat tapi orang yang tak nak anak selalu sahaja dapat. Kuasa Allah, hanya Dia yang mengetahui segla-galanya..

p/s : Patutlah aku pening dari pagi semalam. Tak tahan rasanya. ilmu mak dah turun pada aku kot... hee hee


Friday, April 02, 2010

life must go on

Assalamualaikum.
Pelbagai perkara menarik dan tidak menarik berlaku sepanjang bulan Mac lalu. Akibat kekangan masa dan ketiadaan internet menyebabkan aku tidak sempat untuk meng upload sebarang cerita.

Cerita 1
Hari ni, berita kematian Din Beramboi menjadi isu hangat di perkatakan oleh pihak media. Din beramboi, seorang pelawak dan pengacara popular meninggal dunia pada pukul 12.30 malam tadi akibat demam denggi berdarah yang menyebabkan hati dan paru-paru beliau gagal berfungsi. Ucapan takziah buat keluarga beliau

Cerita 2
Sejak awal tahun sehingga kini, aku dan suami sering berbicara tentang kematian, kiamat, dajal dan yakjut makjut. Pencarian ilmu dan penyelidikan dan satu buku ke satu buku. penerangan dari orang perseorangan dan carian di Internet, menemukan kami dengan pelbagai sumber yang menceritakan tentang akhir zaman.Terlalu besar dugaan dan pengorbanan yang perlu dilakukan oleh umat islam di akhir zaman. terutama dugaan dengan diri sendiri. Mampukah aku bertahan dan mempertahankan keimanan ini? aku mohon pertunjuk dari Allah. hanya Allah sahaja yang akan melindungi aku dari kesesatan yang nyata.

Cerita 3
Dengan banyaknya berzikir, aku semakin hari semakin dapat mengawal sifat panas baran ku. Hanya dengan mengingati Allah dapat mengurangkan stress dalam hidupku. Ajar yang paling baik aku terima selepas sedikit selisih faham antara aku dan En Azmi. Aku berharap dan aku berdoa semoga ketenangan yang aku cari menemukan aku dengan kebesaran islam sebagai agama yang paling unggul. Dengan terjadinya selisih faham ini juga aku dapat kenal yang mana kawan yang mana lawan. Islam menyuruh aku memilih kawan yang baik, kawan yang dapat membawa aku ke arah kebaikan. Insya Allah, aku akan ketemu kawan yang benar-benar jujur denganku.

Cerita 4
Tanggungjawab aku membahagikan kedua ibu bapaku. Mak berhajat untuk membesarkan sedikit rumah di kampung. walapun aku rasa hajatnya itu tidak terlalu penting namun aku ikutkan sahaja. Walaupun sebenarnya peruntukan untuk penyelenggaraan itu tidak dapat aku sediakan secukpnya namun aku masih berusaha untuk menyediakan yang tebaik buat ibuku. biarlah dia bahagia kerana telah bertahun-tahun dia menanggung keperitan membesarkan aku dan anak-anaknya yang lain. Semoga Allah memberikan aku yang terbaik dalam menyelesaikan masalah ini. Insya- Allah akan ada rezeki juga buatku. doa dari seorang ibu. aku mendoakan ibuku akan menemukan kebahagiaan dalam hidupnya dunia dan akhirat. amin

deq'su
02/04/2010



Sunday, February 28, 2010

Karnival Jom Heboh, Stadium Bukit Jalil

Tarikh : 27 - 28 Februari 2010
Tempat : Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur

Actually, suami aku menghadiri Kursus Pengenalan Adobe Fhotoshop di Kolej Komuniti, Kuala Langat dengan cikgu Mail dan Intan PKG. Tak tahu kenapa pagi sabtu Intan sms kata tak dapat join. so aku dengan gembiranya pun gantilah tempat dia.

Pada mulanya aku agak risau bila dapat tau Intan pergi kursus tu dengan Asmad. cemburu aku bila fikir Intan akan duduk sebelah pemandu. Ahh.. ini tak boleh jadi.. aku mintaklah Asmad suruh Intan duduk belakang. Ada ke patut Asmad gelak aje?? Nasib baik Intan tak jadi pergi.heee heee heee. isteri mana yangtak cemburu oiii... walaupun perempuan yang laki dia bawak tak lah cantik mana... adeh!!

Kelas habis pukul 3.30 petang. Kami menuju ke rumah Cikgu Mail untuk ambil kemera beliau. Tinggalkan kelisa kat rumah dia and naik kereta Cikgu Mail menuju ke Stadium.

Jalan tak berapa sesak sangat. so cepatlah kami sampai. suasana di Karnival itu tak berapa meriah seperti yang aku pergi tahun lepas. gerainya pun tak berapa banyak.. Konsert mini pun takde.. agak bosan jugaklah.

so aku suruh Asmad snap satu gambar sahaja...


Tapi tahun nie ada kelainan jugak dimana aku dan Asmad berjaya menghabiskan duit sebanyak RM 30 untuk membeli jajan.. heee heee satu beg barangan maggi, satu beg barangan mamee dan satu beg barangan Jacker..


deq'su
28/02/2010

Sunday, February 21, 2010

Masjid Besi & Festival WOW, Putrajaya

20/02/2010

Actually, tujuan aku dan suami ke Putrajaya adalah untuk memeriahkan Festival WOW, Putrajaya yang berlangsung pada hari tersebut. Kami bergerak menuju ke Putrajaya pada pukul 5.30 petang setelah selesai solat asar dan makan petang di rumah. Perjalanan hanya mengambil masa 30-40 minit sahaja melalui lebuh raya utara-selatan dengan kadar tol RM 3.90 sehala. (dari tol Ebor ke tol Putrajaya)

Sampai di sana, cuaca agak panas tapi hujan renyai-renyai. Sampai di tapak karnival, terdapat gerai-gerai jualan barang dan makanan. Menariknya Festival ini terdapat acara belon udara panas. Namun aku sedikit hampa kerana belon tersebut tidak dinaikkan. Mungkin cuaca hujan yang tidak mengizikan.

Perut yang agak lapar minta untuk diisi mengerakkan kaki kami menju ke gerai makanan. Macam-macam makanan dijual. KFC bergerak pun ada juga. Suami aku macam biasa bila nampak gerai sup di situlah dia singgah. So menu petang pada hari ini adalah bihun sup dan teh tarik. Kami makan di gerai tersebut sambil menunggu kedatangan Cikgu Mail.

Dalam pukul 6.30 petang, cikgu mail pun sampai...nasib baik rumahnya dekat so takdelah kami perlu menunggu lama. Borak-borak kejap sambil menghabiskan makanan, asmad sempat mengambil beberapa gambar.

p/s: makanan dia tak sedap langsung.... :(

Langkah seterusnya menuju ke Masjid Besi, Putarajaya untuk solat maghrib. Kami berjalan kaki ke masjid tersebut sambil meng'shoot' beberapa tempat menarik. Malangnya aku tidak dapat mengambil gambar sakan sebab bakteri limited...


p/s: heee heee heee lupa nak charge ar....

Menuju jalan yang benar.....

Seni binaan masjid ini memang cantik. Masjid nie besar sangat.So aku dapatlah snap beberapa gambar walaupun bakteri hampir 'kong'. heee heee

inilah dia Masjid Besi, Putrajaya

boleh ker mai 'peace' kat masjid nie???

Ruangan dalam Masjid Besi, Putrajaya

Masuk jer masjid nie memang aku rasa macam gah sangat. Sampai tak tahu mana satu pintu masuk nak ke ruangan solat. Rupa-rupanya kena naik tingkat atas. Masjid ini walaupun nampak besar dari luar namun sebenarnya ruangan solatnya agak kecil. Masuk sahaja sudah nampak air pancut di ruangan hadapan. Masjid ini agak sejuk mungkin kerana binaannya yang berasaskan besi.

Firts time datang sini aku jadi sesat. tak jumpa tempat untuk mengambil wuduk... hee heee tempat wuduknya kena turun bawah rupanya. emm... jauh betul perjalanan. tapi tempat wuduknya memang mesra alam.

Pandai tak pandainya aku, kali ini terlupa pula untuk membawa telekung sendiri. Terpaksalah aku menanti telekung yang limited edition... so terlepaslah aku untuk solat berjemaah. ralat sangat-sangat. Habis solat asmad dan cikgu mail memulakan experiment mengambil gambar di dalam masjid. aku apa lagi... i follow u... tapi sedih sebab bakteri kemera aku habis.. so takdelah gambar yang dapat aku post kat sini.

Satu situasi dimana sedang syok-syok ambil gambar, tiba-tiba datang 2 orang mamat (mungkin orang negro kot) nak minta asmad ambilkan gambar mereka. konon-konon nak email kat family di sana.. asmad pun layankan ajer.. heee heee. Aku dengan cikgu mail pun gelakkan ajer. tiba-tiba jugak datang seorang mamat dok usha kitaorang. ingatkan berminat dengan fotografi, rupa-rupanya si shahmiezan... kecilnya dunia.....

Pukul 8.30 malam, kami bergerak ke tapak festival untuk tengok konsert dengan menumpang kereta shahmiezan. Sampai sana tengok ada belon udara panas. syok ar.. macam teringin nak naik pulak. tapi aku gayat... macam mana????? so layankan ajer...

Konsert kali nie aku dapat duduk bawah kehmah VVIP... best tak best lah.. asmad dan cikgu mail pulak macam teruja sangat dapat amik gambar kat bahagian media. VVIP betul kitaorang. inilah rezeki yang tuhan bagi...

artis yang ada.. Aizat, Qaub AF7, Aishah AF7, Misha Omar, M.Nasir, Jamal Abdillah dan Ella. Persembahan best tak best ar.. tapi yang paling best persembahan Ella. memang rock habis. bawak sampai 4 lagu. memang gilezz.. tengah syok-syok tengok persembahan, aku ternampak kawan aku.. cheh si baragas rupanya.. oooo... urusetia amik gambar..

Penutup dipenuhi dengan acara bunga api.. aku pulak yang jadi teruja sangat-sangat. Maklumlah first time tengok bunga api depan mata. heee heee kesian kan?? memang cantik dan memang dahsyat!!!

so masa nak balik aku pun jumpa lah dengan si baragas nie. konon nak bertegur sapa lah.... tapi hampeh!!! berlagak betul!!! tak pe tak pe aku tak heran sangat dengan dia tu. memang perangai dia dari dulu macam tu tak ubah-ubah. Asmad pun kata masa time amik gambar kat depan stage pun dia poyo sangat. Orang media yang profesional tu pun cool ajer...

sebelum balik rumah, kami singgah makan roti john kat kedai.. kenyang kejap.. balik rumah sampai pukul 1.30 pagi.. pukul 3.45 pagi baru aku boleh tido..zzzzzzzz

deq'su
21/02/2010





Friday, February 19, 2010

kalau....

Tuhan kata tak elok kita menyatakan ayat 'kalau' tapi perkara ini membuatkan aku sering menangis sendiri......

'Kalau' aku tidak keguguran dulu, awal bulan depan aku akan melahirkan seorang anak... kalau....
Aku seperti tidak redha kan dengan suratan takdir?? aku tidak berniat langsung untuk menyalahkan takdir yang Allah beri untuk aku. cuma hati seorang wanita....

aku rindukan ilyas... rindu sangat-sangat. aku ingin merasai menjadi seorang ibu. membesarkan anak-anak. mencurahkan kasih sayang pada mereka. Aku redha dengan ketentuan illahi. aku tidak pernah putus asa berdoa semoga Allah akan memberikan pada aku dan suami zuriat dari kalangan yang soleh dan solehah.

cuma bila masyarakat sekeliling bercakap. hati mana yang tidak tersentuh? inikan pula hati seorang wanita. dulu ketika aku tidak mengandung, mereka bercakap aku mandul. kini kata pulak aku tak 'pandai buat'. tapi rezeki kan dari Allah... Dia yang maha mengetahui segala-galanya.

adakah aku terlalu sensitif? usia dah semakin berganjak tua. masa aku di dunia ini sudah semakin sedikit. setiap hari aku lalui kehidupan dengan harapan yang terlalu tinggi. semoga suatu hari nanti impian aku untuk menjadi seorang ibu akan termakbul. biarlah aku dapat melihat anak-anakku membesar. menjadi seorang pendakwah yang berbakti kepada agamanya. menjadi seorang anak yang sentiasa berdoa untuk ibu bapanya. menjadi anak yang mampu membawa aku dan suami ke syurga...

aku bukan wanita yang sempurna. malah aku bukan seorang hamba-Nya yang soleh. tapi aku masih berdoa dan berharap agar Allah akan memberikan aku taufik dan hidayahnya. memberikan aku zuriat yang terbaik agar aku dapat menebus kesilapan aku yang lalu. memberikan aku ruang dan peluang agar aku dan suami boleh mendidik mereka menjadi insan yang kamil. tidak mengulangi kesilapan-kesilapan kami. membazir waktu muda tanpa sebarang insentif untuk memajukan diri dan keimanan. aku tahu impian aku terlalu besar. tapi tidak salahkan aku berharap dan berdoa semoga impian aku akan menjadi kenyataan.

ilyas.. ibu bersalah kerana tidak bawa ilyas pulang ke rumah. ibu tinggalkan ilyas di sana keseorangan. ibu tidak sempurnakan ilyas. tidak kebumikan ilyas. ibu bersalah sangat-sangat. ibu berdoa semoga Allah akan lindungi jasad ilyas. ibu berharap mereka akan menunaikan tanggungjawap itu bagi pihak ibu. ibu naif sangat-sangat. maafkan ibu ye.

ya Allah.. kesilapan masa lampau ku tidak dapat aku tebus selama-lamanya. aku berdosa dan aku memohon keampunan-Mu. aku memang tidak layak untuk masuk syurga-Mu, ya Allah.. tapi aku tidak sanggup untuk menerima azab seksaan-Mu. aku tidak boleh bayangkan kesakitannya.

ya Allah.. kasihanilah aku yang jahil dalam agama. berikanlah aku pertunjuk dan hidayah. agar aku kekal di dalam keimanan sehingga hari kiamat kelak.

izinkanlah aku dan suamiku mempunyai zuriat yang dapat mendoakan kesejahteraan kami. amin...

deq'su
19/02/2010


Monday, February 15, 2010

Jalan-jalan di Kuala Kangsar

15/02/2010

Hari nie nk gie jalan-jalan kat Kuala Kangsar sebab asmad nak ambil gambar Masjid Kuala Kangsar dan bersiar-siar di sekitarnya.

So kitaorg pun bergerak lah ke Kuala Kangsar dalam pukul 11 pagi mengikuti jalan Lebuhraya Utara-Selatan. Perjalanan mengambil masa selama 40 minit dengan kadar tol sebanyak RM3.50 sahaja.

First location.. Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar. Dari luar pun masjid tu nampak cantik. Bila masuk nampak ciri-ciri binaan lama pada kayu dan batunya. sejuk jer masjid nie mungkin sebab mamarnya yang mahal. Tapi masjid nie kecil sikit dan tak berapa sangat dijaga. Cerita pembinaan masjid nie sebab sultannya bernazar kalau sihat dari penyakitnya dia akan bina masjid kat bukit Candan nie. so pada 26 September 1913, Sultan Idris Shah 1 pun meletakkan batu asas di masjid tersebut. Masjid tersebut telah siap dibina dan dirasmikan oleh Sultan Abdul Jalil Karamatullah, Sultan ke 26 pada 1917.

p/s: rujukan http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Ubudiah,_Perak

Seterusnya kami bergerak menuju ke Istana Iskandariah, terletak di atas puncak bukit Chandan, Kuala Kangsar. agak jauh bangunan istananya dari pintu pagar so tiada tempat yang strategik untuk kami ambil gambar istana tersebut.

Sambil mengelilingi kawasan istana, tiba-tiba aku nampak dari jauh satu bentuk bangunan yang cantik. So kami pun menuju ke sana. Rupanya ia adalah Istana Kenangan, Kuala Kangsar. Istana Kenangan juga dikenali sebagai Istana Lembah dan Istana Tepas. Pada asalnya, istana ini dibina sebagai tempat persemayaman sementara Duli Yang Maha Mulia Sultan Iskandar Shah (Marhum Kadasallah) sementara menantikan siapnya pembinaan Istana Iskandariah. Kini Bangunan ini telah dijadikan sebagai Muzium di Raja Perak yang mempamerkan sejarah kesultanan dan menyimpan alat-alat kebesaran Negeri.

Malangnya, kami tidak dapat masuk ke kawasan tersebut kerana ia di dalam proses pembaikpuliharaan. tapi bangunannya memang cantik dan berseni. Agak kecil untuk seorang sultan bersemayam di situ. katanya bangunan itu kalau tengok dari atas seperti sebilah pedang tapi aku pun tak pasti sebab tak nampak ciri-ciri sebilah pedang pun. hee heee

Lokasi seterusnya... Galeri Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar. Bangunannya macam ala-ala britis sikit. Kami tak masuk galeri ini sebab malas nak bayar tiket. Harga tiket RM 4.00 dewasa. So ambil gambar kat luar sahaja. Bangunannya pun cantik dan terdapat binaan labu sayung yang agak besar berwarna hitam menghiasi lamannya.

Letih berjalan, kami singgah di Medan Cendol dan Laksa. Kononnya nak merasa cendol yang dikatakan sedap tapi taklah berapa sedap cendol dan laksanya. agaknya mungkin kami salah pilih tempat makan kot. Selesai makan kami mengakhiri pengembaraan dengan memandu ke Jaya Jusco, Ipoh dengan mengikut jalan dalam. Perjalanan yang mengambil masa sejam lebih dan penuh kesesatan amat meletihkan.

Sampai Jaya Jusco, Ipoh.. aduh!! sangat sesak menggalahkan Jaya Jusco Bukit Tinggi, Klang. mungkin kerana tempatnya yang sempit menyebabkan aku rasa suasana yang sangat serabut.banyak kedai yang tutup sebab raya cina. emm... tak best pun JJ Ipoh nie. bosan jer..

Makan tengahari kami di Pizza Hut, Ipoh Garden. Pizza hut yang tak best aku pergi. markah 30%. jer. dahlah dengan harga pizza yang mahal, ada ke patut dia hidangakan kami dengan roti yang hangus dan sejuk??? aku memang tak puas hati dengan Pizza hut ini. sudahlah tiada ais, meja yang melekit, lantai berselerak, pelayan yang tidak kemas berpakaian.. malah ada pelayan yang makan buah di tempat salad

p/s : Dia bawa bekas buah untuk diletakkan di tempat salad sambil berjalan dia mengambil buah yang terdapat didalam bekas tersebut lalu memakannya. Pelayan boleh buat begitu ker???)

Sampai rumah sudah pukul 6 petang... opss lupa ketika di Jaya Jusco aku telah membeli 2 buah buku komik bertajuk 'Pakcik Kaki Panjang-prolog' dan 'Pakcik Kaki Panjang-monolog' heee heee.

aku harap aktiviti percutian seperti ini dapat mengeratkan kasih sayang aku dan suami. amin...

deq su

15/02/2010

Kenduri rumah Kakak Ngah

12/02/2010

Kak ngah buat kenduri doa selamat kat rumah dia. Jemputan adik beradik ajer. So 11.00 malam sabtu aku ngan husband bergerak ke kampung untuk mengambil mak dan ayah. sampai dalam pukul 12.30. Jalan tak berapa sesak cuma keadaan yang gelap membuatkan aku terpaksa memandu perlahan.

p/s : aku drive sebab aku marah dengan asmad!!!!!

sampai tol senawang aku jadi berdebar-debar. Teringatkan kemalangan ngeri 6 sekeluarga di situ. sampai tol pedas aku rasa fasa 1 telah selamat dan nak menuju fasa 2 pulak. harga tol di kurangkan 10% sempena Tahun Baru Cina. so aku bayar tol RM 11.5o. jimat RM 1.20 jer....

fasa ke 2 pun selamat aje.. nak masuk fasa 3 yang aku risau sangat. so aku nekad lalu jalan Kota. seram ar nak masuk bongek!! jalan clear jer cuma tiba-tiba terpaksa break mengejut sebab sekumpulan kerbau melintas. nasib baik tak langgar... sampai rumah aku pun tido.. zzzzzzzz

13/02/2010

Bertolak ke rumah kak ngah dari kampung dalam pukul 3.00 petang. Jangka sampai dalam pukul 7.30 tapi!!!! jem giler dari tol tanjung malim sampai Perhentian sungkai. sebab jem?? TAK TAHU!!!!

masa kat hentian Tanjung Malim konon-konon tak nak berhenti isi minyak sebab rasa macam sempat je. tak sangka pulak boleh jem. so terpaksalah asmad exit Tol Sungkai untuk isi minyak PETRONAS. keluar balik dari tol Sungkai still jem tapi bila sampai hentian sungkai tengok jalan clear jer. yang sesaknya hanya hentian Sungkai. so penjelasan akibat kesesakan selama 3 jam tu tidak di ketahui... hampeh tul.

sampai rumah kak ngah, dah penuh dengan adik beradik abang ngah. aku yang rasa letih dan ngantuk pun dengan rasa rendah diri naik bilik dan tido. ZZZZZZZZ

14/02/2010

Hari kenduri. Bangunlah awal sikit. dalam kul 8 pagi aku dah bangun. Tolong apa-apa yang patut. tak lama lepas tu kakak abang ngah pun sampai untuk tolong masak. boleh lah aku tolong sikit-sikit.

Tetamu dah sampai so tibalah untuk baca Yassin dan makan tengahari. Menu hari ini... daging masak kari, ayam masak merah, ulam, sambal belacan, ikan kering, buah tembikai dan air sirap.


adik tengah tekun masak

Selesai kenduri tibalah masa utk mengemas dan tengok TV. Pukul 12.30 pagi aku pun tido.ZZZZZZZZ

Semoga dengan sedekah dan keikhlasan kak ngah sekeluarga membuatkan rumah ini akan lebih tenang dan ceria. Amin...

deq su

15/02/2010

Sunday, January 31, 2010

Terima Kasih Teman



Kesuraman malamku bagai tidak berbintang
Kerana kesepian tiada berteman
Kemanakah hilangnya kejujuranmu insan
Adakah hanya di waktu ku keriangan
Punah sudah segala kepercayaan
Terhadap insan yang ku gelarkan teman
Aku tidak mahu lagi diriku di permainkan
oleh janji yang tak ditepatkan
Tapi kini kecurigaan ku berakhir
Kau hadir diwaktu aku memerlukan ketenangan
Walau di mana sahaja ku berada
Kau pasti tetap bersama sepanjang masa
Kau beri kekuatan dan keyakinan
Untuk tabah menghadapi masa hadapan
Biar pun kita berlainan pandangan
Ku kira itu tidak menjadi halagan
Asalkan kita jujur
Sesama insan
Kebahagiaan pasti berpanjangan


p.s: untuk suami tercinta... seluas langit aku mohon kemaafan di atas semua kesilapanku.

Pesta Buku!!!

1) Karnival Karangkraf 2010
Anjuran Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd (KKSB)
Lokasi : Perkarangan KKSB, Seksyen 15 Shah Alam
Tarikh : 29/01/2010 - 02/02/2010
Masa : 9.00 am - 7.oo pm

2) Karnival Buku MPH 2010
Anjuran MPH
Lokasi : Stadium Malawati, Shah Alam
Tarikh : 27/01/2010 - 01/02/2010
Masa : 10.00 am - 10.oo pm

30/01/2010....Bertolak ke Karnival Karangkaraf 2010 dalam pukul 2.30 pm. cuaca sangat cerah.. actully tak pernah pergi pun karnival karangkraf nie. so aku nak tengoklah macam mana karnival dia.dengar macam best ajer..

Pengunjung memang ramai. Nasib baik tempat dia agak besar. macam-macam booth ada. rupanya banyak juga Karangkraf nie terbitkan buku dan majalah. kami pun mengelilingi karnival sambil menunggu kedatangan cikgu mail.

hmm... entah mengapa takde buku yang aku berkenan. nak beli novel... aku macam dah tak suka baca novel. nak beli majalah, aku pun dah lama tak beli majalah. heee hee aku sebenarnya mencari KOMIK!!! tapi takde..

Jalan-jalan nampak pulak squad ERA.. tapi yang tak bestnya KKSB tengah buat perasmian and squad era ada di sebelah sambil melakukan pelbagai aksi. agak bising macam tak menghormati majlis. era yang perasan bagus. nasib baik aku tak vote era.. heee heee.

Habis je datuk datin tu merasmikan majlis, ada persembahan pulak. walaupun pengacara dia agak macam kelam kabut dan macam nak berebut kuasa dan macam tak de perancangan tapi boleh lah aku layan diaorang nie.

p.s: KKSB nie macam satu syarikat yang besar gak tapi kenapa macam takde belajar cara-cara mengendalikan majlis??? sangat kelam kabut tak semegah namanya... heee heee

Penyanyi memang 100% aku tak kenal. cian kan.. tapi okeylah diaorang nie. adalah suara gak. boleh di bawak ketengah lagi. sori ar aku takde amik gambar diaorang sebab diaorang tak POPULAR haaa haaa haaaa.

So yang shopping hanya asmad sahaja. asmad beli buku berunsurkan agama. buku yang bagus tapi aku belum habis baca lagi.. hee heee

Pukul 4 lebih kami bergerak pulak ke Stadium Malawati. nasib baik kedua-dua karnival nie di Shah Alam. so dapatlah pergi semuanya. sebelum tu kami singgah di Masjid Shah Alam untuk solat asar. aku cuti... hee hee so duduk bawah pokok sambil baca majalah yang asmad beli. Kisah Yakjud Makjud. macam tak faham cerita dia. takpe nanti balik aku baca lagi. benda macam ie kena baca slow-slow, satu persatu. tak boleh main skip jer. betul tak??

Sebelum sampai Stadium, kami singgah kejap kat Stadium Shah Alam. Asmad dan cikgu mail nak ambil gambar stadium. sekali nampak pulak orang main go-kart. nampak macam best ajer. sempat jugaklah diaorang berdua snap satu dua gambar go-kart. kitaorang just snap di luar pagar so maybe gambar tak berapa menarik. aku dari jauh dah nampak awan yang sangat gelap!! nak hujan ar.. macam nak ada petir jugak. Alamak!! nie yang aku fobia nie. macam biasa aku pun mendesak asmad untuk segera beredar. napelah mamat nie tak faham yang aku memang tak boleh ada petir-petir nie. sakit kepala otak aku nanti.

Sampai stadium, aku pun mulakan pencarian. KOMIK... mana kau!!! hee heee aku dah mula sebenarnya kembali menjalani kehidupan seperti sebelas tahun yang lalu. membaca KOMIK!! kembali berfantasi tanpa serabut nak fikir hal lain.

Akhirnya aku jumpa jugak... so aku pun sambar 4 komik sekali gus. giler... semua sekali berharga RM23.40 (setelah ditolak diskaun RM 2.60) puas hatiku.. heee heee

Dah nak balik, hujan lebat kat luar. seram jugak. asmad gie hantar cikgu mail dulu ke kereta. aku pun tunggulah dia ambil aku balik. petir kuat! aku risau gak, risau kalau asmad kena petir... tunggu punya tunggu dia tak sampai-sampai. kene langgar ker? mana lah tau dalam gelap hujan lebat and kelam kabut... nauzubillah.. minta jauhkan. sebenarnya ada situasi yang menyebabkan aku marah sangat dengan asmad. cemburu tengok suami orang lain take care isteri diaorang. aku pulak macam kene survive sendiri. kadang-kadang rasa macam takde suami pulak. takpelah dah memang aku di takdirkan untuk sentiasa melindungi diri sendiri. emosi pulak!!! hee hee

So singgah gaint. makan dan minum dan solat maghrib. hee hee aku tiba-tiba TER berkenan kat satu baju nie. Harganya RM35.00. sekali sekala berhabis duit untuk diri sendiri. takpe kot. giler... balik rumah hampir pukul 10.00 pm.

Sekali-sekala berjalan mencari aktiviti best jugak. harap lepas nie akan ada destinasi yang lebih menarik dan best untuk aku lawati.

deq su
31/01/2010


Thursday, January 14, 2010

J Card Members' Day

serang!!!!!!!

kad jemputan dari JUSCO!!!

hee hee nak tak nak, jadi jugak lah aku n the geng serang jusco bukit raja hari nie.. actully dari hari selasa lagi aku dah bising nak pergi sana. konon-konon nak buat pakatan ambil cuti sehari semata-mata nak merasai suasana J Card. tapi impian aku macam kabur jer. tak dapat respond dari geng...

entah macam mana pukul 12.45 pm tadi tiba-tiba diorang dok bising-bising nak pergi. aku apa lagi ... i follow you... naik kereta kak tun. aku dan ina just nak tengok suasana jer tapi rupanya kak tun memang dah plan nak beli hand beg and su pulak nak beli kasut. cheh! nasib baik aku ada
TERbawa duit sikit.

kereta memang banyak sangat. so terpaksalah kami parking nun jauh di selekoh. nasib kaki lah kene menapak. aku pun tak tahu lah sempat atau tidak diaorang nie nak bershopping sakan.

dalam jusco memang dah sesak. orang shopping macam beli ikan di pasar. duit ratus-ratus jer keluar dari poket mereka. naik seram aku tengok. ingatkan perempuan aje yang suka bershopping, rupanya ramai gak lelaki dok berebut barang. asyik sangat kejar barang sampai kami berempat terpisah. heee heee aku pun apa lagi bawa diri lah. mata melilau ke sana sini menegok semua barang yang best-best belaka. harga memang ok lah bagi aku. ada yang mahal ada yang memang murah sangat. so kene pandai pilih dan kene memilih. dari kononnya hanya datang untuk melihat (kononnya lah) tanpa aku sedar aku telah membeli barang dengan harga mencecah RM 130.00!!!!!! huu hhuuu hhhuuuuu

p.s : habis duit kecemasan aku habiskan. nampak gaya gaji bulan nie terpaksalah aku bayar hutang dengan begitu BANYAK sekali


so senarai pembelian aku adalah seperti berikut:

i) Baju kemeja jenama DURBAN - RM 45.90
ii) Seluar dalam lelaki jenama ALAIN DELON - RM 16.90
iii) Baju T Shirt jenama TOMS GIRL - RM 23.73
iv) Baju T Shirt jenama TOMS GIRL - RM 34.94

dalam masa sejam aku telah menghabiskan duit yang begitu banyak!!! bayangkanlah jika aku jadi mengambil cuti untuk datang ke sana dan menghabiskan masa hampir 5-6 jam... berapa agaknya duit aku akan terbang masuk ke dalam poket AEON??? bazir.... bazir....

aku harap di masa akan datang, aku akan lebih berhemah dalam berbelanja.. HHHaaaaa haaa haaaa yer ker???
apa pun aku memang seronok hari ini kerana aku dapat membeli seluar dalam suami aku yang dah lama aku teringin nak beli. Sayang abang!!

deq su
14/01/2010

Monday, January 04, 2010

komik 1/2010

assalammualaikum...

Selamat Tahun Baru 2010.

Alhamdullilah masih lagi sempat merasa keindahan tahun baru.

now tengah giler dengan buku komik. expecially buku anime. for opening, this new year aku beli 2 buah buku "Putera di Balik Tabir" & "Kemasyhuran Putera Di Balik Tabir" karya Sakurakouji Kanako.

the story soo nice. gambar cantik and jalan cerita sangat indah. tidak menghampakan!

Putera di Balik Tabir & Kemasyhuran Putera Di Balik Tabir

ceritanya berkisar Akari, seorang pelajar sekolah tinggi bertemu dengan Ryusei, pelakon Kabuki (pelakon teater muzikal tradisonal Jepun yang merangkumi drama tarian dan nyayian) yang kacak dan sangat terkenal.

Watak Akari seorang perempuan yang normal dan tidak mempercayai lelaki yang kacak tetapi di sebabkan satu kemalangan kecil dia terpaksa menjadi pembantu kepada Ryusei. Ryusei dikenali sebagai seorang yang pendiam dan tidak suka bergaul dengan orang ramai.Namun keadaan itu menyebabkan Akari menjadi rapat dengan Ryusei dan menimbulkan rasa cinta dalam dirinya.

Percintaan mereka di sembunyikan kerana tidak mahu populariti Ryusei jatuh. malah hubungan mereka juga tidak di sukai oleh ayah Ryusei. Dalam masa yang sama kehadiran Naoki, seorang pelakon menyebabkan rasa cemburu di hati Ryusei.

Mampukah mereka berdepan dengan pelbagai halangan di dalam perhubungan mereka?

harga RM 6.50 sebuah

hee heee silalah baca komik tersebut. plot cerita memang menarik. mungkinkah terjadi di alam realiti?

p.s : boleh lah layari laman web pengarang iaitu http://sakurakoujie.lolopop.jp dan di bawa khas oleh Gempak Starz Collections

deq'su
04/01/2010