Saturday, December 29, 2012

Kerana dia manusia biasa....

 From: fuzieman@yahoo. com [mailto:fuzieman@ yahoo.com]

Email ini dipetik drpd seorang sahabat, dan saya forwardkan utk manfaat
kpd diri saya dan semua.


Assalamualaikum. .. Semoga bermanfaat.. .... baik utk yang melamar
ataupun yg dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga......

Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang
mengemudi bahtera rumah tangga..
Mengapa? Kerana Dia Manusia Biasa ......

Kerana Dia Manusia Biasa ...

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan
pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Allah
hinggalah  jawaban duniawi.

Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat
ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang
teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.

Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah.
Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja.
Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini
selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,
dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati.
Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka
berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi
kenyataan.
Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya.
Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa
majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. ..!!!
Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah
gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan
untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu
(benar-benar sibuk).

Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan.
Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara.
Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan
pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing.
Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya
memutuskan untuk menginap dirumahnya.

Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual
-hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu
kami. Pada awalnya kami ingin  berbual tentang banyak hal.
Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya
tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa
kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya
faham keadaanya ketika ini.
"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."
"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu
yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik.
Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak
perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya
nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik
ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini
saya pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari
baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja
hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya.
Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop
kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop
surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya
tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4,
saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .......
"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan
senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula
membacanya. Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas.  Dan sampai saat
inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu.......

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ********* ********* ********* ********* *********
********* ********* ********* ********* *******
Kepada Yth .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan
calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini
hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya
mohon, bacalah dulu sampai selesai.

Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ...
untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa.
Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan.
Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi
yang pasti saya akan berusaha  mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan
isteri dan anak-anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya
akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar
isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa
kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi
kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia
biasa. Cinta saya juga biasa saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan
merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa.
Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana
saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat
tenaga menjadi suami dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya
memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin
mantap memilih anda.
Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya
menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak
berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih
baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada
saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho
dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********

********* ********* ***
Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali
ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah.
Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan
kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa.
Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum
tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia......?"
"Kerana dia manusia biasa....... " Dia menjawab mantap. "Dia sedar
bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya.
Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan
apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari.
Entah kenapa, justru itu  memberikan kesenangan tersendiri buat aku."

"Maksudnya?"
"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih
ada.  betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau
suatu masa nanti kami jadi miskin.

"Ssttt...... ." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami
belum tidur. Terdiam kami memasang telinga.

Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling
berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.
"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami
kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi
masih terngiang terus ditelinga saya.
"Gik.....?"
"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin
dia  tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah
hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika
manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur
segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah
terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang
tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi
sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan
mengabaikan harta, tahta dan 'nama'.
Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang
ini/itu), ditanggalkan.
Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan
yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk
ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya.
Maka semua menjadi indah.
Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah
yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan
sebuah pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan
barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan
dan kemantapan untuk menikah.
Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi
hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya.
Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam
pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa).
Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha
menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam


* Kalau rajin.. Tolong  sebarkan petunjuk ini kepada saudara Muslim
Muslimat yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi
orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
.

Monday, November 26, 2012

Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2013



Assalammualaikum...

Cak!!! hee hee dah keluar dah Jadual Pembayaran gaji Bulanan bagi tahun 2013.....

so buat semua kakitangan awam.. tenung lah lama-lama jadual nie..

opss lupa.. selamat mendapat bonus untuk bulan disember dan januari nanti.

Friday, November 23, 2012

Demam denggi VS denda

Assalammualaikum..

Selamat pagi!! ceria tak hari nie? Opis masih sejuk seperti biasa walaupun di luar panahan matahari semakin terik mambahang.

Baru-baru nie dalam FB, adalah sorang insan nie bising kena denda RM 500 sebab penguatkuasa jumpa jentik-jentik kat tepi mesin basuh di rumah dia. Nak minta bantuan kat adun untuk pengurangan. Tanya lawyer boleh lawan ke tak kes nie sebab yang dijumpai nyamuk air (kata dia lah).

RM 500 adalah terlalu murah jika nak dibandingkan dengan satu nyawa. aku membalas. Balas teman yang lain mengatakan RM 500 tidak terasa bagi yang berduit tapi bagaimana dengan yang tidak berkemampuan dan susah mata pencarian....

Yes.. aku tahu tak semua orang kaya dan berkemampuan. Namun itu bukan alasan untuk kita sesuka hati melepaskan tanggungjawab. Jika kita perihatin, walaupun perkara yang remah seperti takungan air pun kita akan awasi. Seharusnya tanpa mengira harta, pangkat dan usia kita kenalah bersama-sama menjaga kebersihan.

Penguatkuasa hanya menjalankan amanah yang kita semua beri. Bila mereka tidak ambil tindakan atau tidak menjalankan tugas, kita kata mereka makan gaji buta, malas buat kerja. Bila di denda, melenting pula??? hairan dengan insan-insan begini. Jika demam denggi mula menular di kawasan kita, kita salahkan mereka lagi. Mengadu di media bahawa pihak berkuasa tidak mesin rumput, sampah tidak dipungut, longkang tersumbat dan macam-macam aduan yang tidak mencerminkan kecerdikkan orang berpelajaran.

Dah tahu rumput itu sejengkal dari pintu gate rumah, apalah salahnya tolong cabutkan. Keluarkan sedikit peluh di waktu cuti.

Kenapa sampah tidak di pungut? Sila lah lihat contoh gambar di bawah.. Macam mana pihak berkuasa nak pungut.. Dah sediakan tong sampah tapi main campak je. Dah berterabur macam mana nak kutip? Bila hujan, sampah pun hanyut ke dalam longkang. Tersumbat pulak...



Ini statistik kes denggi di Malaysia


so fikir-fikir lah..

Friday, November 02, 2012

Misi mengemas rumah

sangat-sangat di akui bahawa pemilik blog ini terlalu malas nak mengemas rumah!!!

Mula pindah rumah Jun 2011 hingga kini, rumah tu masih bersepah dengan barang-barang yang tak di organise. Semakin hari semakin semak. Lepas tu gaduh semut semakin banyak.

Konon nak mengemas sikit-sikit. tapi hampeh je.. kini sejak si kecil nie makin membesar, peratus kesepahannya makin meninggi..

Sejak mengandung nie, semakin rimas berada di dalam rumah sendiri. Terlalu semak!!! mulalah hati asyik panas je. Oh no!! kena buat something juga... kalau tak darah tinggi bakal muncul.

Memandangkan rumah tu kerajaan yang punya, so takdelah aku nak buat renovation bagaikan.. buat apa perhabis duit untuk rumah orang. Aku just plan nak buat hiasan je. susun atur biar kemas dan terancang. ala-ala 5's ar.

Rumah tu ada 3 bilik je. satu ruang tamu bersambung dengan ruang makan. 1 stor dan dapur. Yang bestnya, rumah nie dah lengkap dengan kabinet. so mudah sikit nak menyimpan barang.

Sebab nur ikhlas semakin besar dan mainan dia semakin banyak.. aku kena mulakan dengan menyusn atur barang dia dulu. Rasa-rasanya satu bilik kena buat juga sebagai bilik mainan dia. Kena fikir dulu. Tak per ada masa lagi sebab projek nie nak mula minggu depan. Minggu nie nak cari idea dulu. Nak fikir apa yang kena beli, apa yang kena buang.. hee hee

Memandangkan badan nie tak boleh buat kerja berat, so kena buat perlahan-lahan. Nantikan hasilnya ye.

Wednesday, October 24, 2012

cuba teka..

ini adalah hasil kreativiti Nur Ikhlas.. 
macam simple kan tapi ada maksud
so pada yang bosan-bosan tu boleh ar teka apa benda nie..
selamat mencuba

Tuesday, September 18, 2012

blok ku semakin bersawang!!!



Assalammulaikum..

wah.. wah.. macam dan lama tak update kan. Banyak sebenarnya cerita yang nak diberitahu tapi masih lagi tak larat nak menaip panjang-panjang..

Keadaan kali nie tak seperti yang pertama dulu. Sakit kepala datang hari-hari.. Perut pun meragam tiap masa. Badan terlalu letih. habiskan masa yang ada dengan tidur aje. memang kali nie mencabar sangat-sangat.

ok lah just nak bagitau yang maybe blog akan semakin bersawang sehingga keadaan kembali pulih. tapi blog orang lain saya tetap akan baca hari-hari. so korang story mory dululah cerita korang ek dan saya akan jadi pembaca yang setia.

Jumpa lagi nanti. Insya Allah.. Doakan saya sentiasa sihat ye.. amin

Tuesday, September 11, 2012

Alhamdullilah.. terima kasih.

Alhamdullilah... syukur sangat-sangat di atas rezeki yang di kurniakan Allah.. sesungguhnya aku terlalu menyayangiMu ya Allah.. terima kasih.

Tuesday, August 28, 2012

Impian 'orang tu' tercapai :)

Assalammualaikum..

Selamat hari raya!!

Selamat menunaikan puasa sunat 6!!!

sihat? aku sihat sangat-sangat. cuma si kecik nie je yang semakin menguruskan diri.. kita time puasa nie lah dok sibuk melantak bagai.. dia nasi pun tak mau.

Alhamdullilah, raya kali nie dapatlah merasa lemang dan rendang.. Raya pertama dan kedua di klang. Berjalan sakan ar. Si Nur Ikhlas nie pulak jenis tak mau dok dalam rumah. celik je mata ajak keluar. Dari pagi sampai malam nak dok luar jer. Kalau tak bagi berguling-guling kat lantai. Memang akhir-akhir puasa tu menguji kesabaran mak dia.

Raya ke tiga balik rembau. so berkumpul adik beradik. Gatal sangat menyakat mak kata balik raya ke empat, berjujuran air mata dia.. Minta Ampun ye mak.. nie semua menantu kesayangan mak punya pasal. salahkan dia ek..

Full story untuk raya aku akan update kemudian sebab aku nak fokus dulu pada benda nie..

Setahun lebih my hubby idamkan benda nie.. akhirnya tercapai jugak hasrat dia. walaupun tak seberapa tapi boleh lah nak penuhkan nafsu di hati.. bila dah ada benda nie terpaksalah aku menjalankan projek taman aku pulak.. adeh.. ada masa ke nie??

apa benda nya??

nie haa...


'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'



meja taman!!!!

best dapat bersantai kat balkoni umah.. mengadap tasik lagi.. hee hee

angin jangan cakap ar.. tingkat 12 lah katakan..

cuma kena jaga-jaga sikit sebab risau si kecik tu baling barang ke bawah.. tak pasal-pasal kang..



layan perasaan sambil menikmati udara putrajaya


tukang buat kecah.. nie lah orangnya!!!
sapa yang nak buat rumah terbuka meh lah ajak aku.. insya Allah aku datang tapi tak janji.. rumah terbuka aku?? yang khas-khas takde lah sebab umah aku sentiasa mengalu-alukan kedatangan kawan-kawan.

Thursday, August 16, 2012

Selamat Hari Raya!!!


 
Sekiranya sepanjang hidup saya ini telah mengguriskan hati sahabat2 dan keluarga tersayang, 
saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf. 

Sekiranya ada hutang yang tidak terbayar 
mohon maklumkan agar dapat saya lunaskan..

Sekiranya ada janji yang tidak ditepati..
mohon diingatkan agar dapat saya penuhi..

Sesungguhnya saya adalah hamba Allah yang lemah.

Selamat menyambut hari raya pada semua umat islam di dunia.
marilah kita sama-sama berusaha menegakkan syariat Islam
Insya Allah

Friday, August 10, 2012

Salam Ramadhan

Sibuk sangat-sangat sampai takde masa nak update blog.. kalau ada masa pun sempat main game kat FB jer.. hee heee

apa cerita puasa nie??

Tahun nie tahun ke-2 aku berpuasa dengan kehadiran Nur Ikhlas.. tapi time nie berbeza sikit. Budak kecik tu dah pandai menyibuk sekali pastu kena bersabar gak bila budak kecik nie makan sambil suap-suap manja ke dalam mulut ibu dia..

setakat ari nie, gangguan hanya ketika berbuka jer. time sahur haruslah dia tidur dengan lenanya. tapi sejak dua hari lepas makin awal pulak dia bangun. Doa-doa semoga tiada gangguan ketika sahur. nanti si ibu mula ar menggelabah. mana nak layan dia mana nak layan ayahnya..

Sempena 10 hari terakhir ramadhan nie... marilah kita sama-sama menambahkan amalan ye. banyakkan bersedekah. Selamat mencari malam lailatul-Qadar.. Insya Allah..

Tuesday, July 17, 2012

Jaga-jaga... ada orang yang memerhati!!!

Assalammualaikum.

Dah lama tak update kan. Sibuk sangat lah. Banyak pembaharuan dalam proses kerja. jadi pening pulak.. Sementara tu.. nie nak kongsi satu artikel yang baru jer baca kat e-mail tadi. Risau pulak bila baca.. 

Please read..

 
https://fbcdn_sphotos_d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s320x320/166049_389394454429450_931236812_n.jpg
 
** Khusus utk mereka yang gemar berkongsi maklumat di FB dan online **

Alhamdullilah, semalam dapat duduk sebilik dengan seorang aktivis keselamatan Capt. Bala Supramaniam. Kalau anda pernah tgk video-video kekejaman di Palestine dan Syria, jgn ingat anda jauh dari kekejaman seperti itu.

Nauzubillah min zalik, ianya berlaku didalam negara kita sendiri, mungkin tidak jauh dari tempat anda tinggal.

Kami ditayangkan dengan gambar-gambar kejadian rogol, bunuh dan buang oleh ramai mangsa yang anda tak akan dapat lihar didalam Metro atau KOSMO. Yang menyayat hati banyak mangsa-mangsa adalah kanak-kanak, ada yang besar2 anak saya sendiri. Tenunglah anak perempuan anda sekarang, bayangkan dada mereka ditoreh, pungung dikerjakan, disumbat mulut dengan kertas, beras, kemaluan disumbat dengan benda-benda. Ni bukan rekaan tuan-tuan dan puan-puan. Saya tengok gambar tu dengan mata saya sendiri.

Yang lebih menyedihkan 80% mereka yang ditangkap terlepas, kerana tidak cukup bukti untuk didakwa dan ditahan didalam penjara. Jadi awas tuan-tuan dan puan-puan, dikalangan kita ada perogol, pedophiles, pembunuh bersiri yang bebas mencari peluang utk bertindak.

Dan mereka ni bukan orang kurang siuman. Semuanya bijak belaka. Mereka mengunakan kaedah seperti PHISING dan reverse phsycology utk mendapatkan maklumat peribadi kita.

Jadi anda boleh membuat perbezaan. Saya nak sarankan beberapa perkara mudah di FB yang InsyaAllah boleh menyelamatkan nyawa anda dan keluarga anda.

1. REMOVE semua maklumat berkenaan suami, isteri, anak, ibu, bapa, pakcik yang kita publish di Facebook. Tak perlu unfriend mereka, hanya tukar relationship sahaja.

2.JANGAN post gambar anda, anak-anak, keluarga dan sahabat handai. Jika perlu tetapkan setting SECURITY pada kiriminan. Tentukan org-org yg hanya boleh melihat gambar tersebut.

3. Aktifkan option untuk review TAG. Ada didalam ruangan Setting. Pilihan ini akan meminta anda utk approve gambar, post yang anda telah di tag. Jadi ini akan memberikan anda ruang untuk menilai kiriman tersebut samanda ianya akan mengamcam keselamatan

4. JANGAN lah nak bersayang-sayang, aniversary di FB. Buat offline sahajalah.Tindakan seperti ini akan memberitahu siapa orang kesayangan anda dan boleh jadi target

5. HENTIKAN post yang boleh menunjukan anda bersendiri. Seperti "Boringnya, sorang-sorang kat rumah" atau "I nak tido kejap"

6. MATIKAN fungi geo-location pada pengguna Android atau iPhone. Fungsi ini boleh mndedahkan lokasi anda.

7. Review friendlist anda dengan kerap. Ingat 80% penjenayah ni masih terlepas.

8. REMOVE no telefon dari FB. Kerana penguna Android boleh nampak no telefon anda

9. Gambo profile letak lah yang sopan santun

10. REVIEW semula album FB anda. Mana gambar yg tak patutu delete sahaja !

** Nampak paranoid, tapi kalau korang tgk sendiri baru korang tau. Jangan salahkan pihak berkuasa. Kita sendiri yg expose maklumat peribadi.
Seram kan.. yang no 1, 5 dan 8 memang dah buat lama.. Tang gambar tu kena fikir balik sebab banyak sangat gambar Nur Ikhlas. Nak kena remove balik ar.. Yang dalam blog nie macam mana pulak ek?? 

Monday, June 04, 2012

Sembelit???

     hee hee.. malu nak mengaku tapi ini lah kenyataan..

     Sejak sibuk menjaga rumah tangga dan anak nie. memang jadual kehidupan aku berubah 100%!!.. kadang-kadang bila dah sibuk, nak gie toilet pun tak sempat.

     So problem aku bila dah stress dan penat, aku akan mudah sembelit. Macam mana tak sembelit, air kurang minum.. tak bersenam.. stress memanjang.. so padan muka ar bila dah sakit.

     Alhamdullilah, Allah gerakkan hati aku untuk cuba satu jenis minuman jus ini. Sejak aku minum perut aku dah ok sikit dan masalah sembelit aku dah semakin baik.

J-Prune
      J-Prune adalah minuman kesihatan berkhasiat. Gabungan BUAH PRUNE, MADU dan STEVIA yang dapat membantu mengurangkan masalah kesihatan .
     Kebaikan JPrune
  • Stevia adalah pengganti gula kepada pesakit kencing manis
  • Madu khasiatnya telah termaktub didalam Al-Quran dan Sunnah untuk penyakit lelah, menambahkan tenaga dan mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Buah Prune berkhasiat membantu memperlahankan proses penuaan dalam badan dan otak. Selain itu ianya juga membantu mengatasi sumber kanser, radikal bebas dan penyakit
  • Buah prune juga kaya dengan vitamin dan mineral dan bertindak sebagai pemusnah radikal bebas yang menyebabkan penuaan sel
  • Ianya juga penting didalam memperkayakan bekalan darah dan mencegah masalah sembelit dan pembentukan buasir.
  • Selain dari itu, buah prune juga membantu membuang lemak dan menurunkan berat badan.

     Aku nie bab-bab makan ubat ker.. makan jamu ker.. memang tak layan. payah benar tekak nie nak telan. Tapi dengan jus J-Prune nie memang lancar jer masuk dalam mulut. Rasa dia masam-masam manis. sedap!! hee hee.

     Bagusnya jus nie ada campuran madu. so husband aku takdelah bising sangat kalau aku tak minum madu. Kiranya 2 in 1 lah nie. Dan dia gunakan Stevia sebagai pengganti gula. best kan. memang sesuai untuk yang ada masalah kencing manis juga!!!. Maklumlah makanan kesihatan so kena pastikan produk itu betul-betul sihat lah kan.
 
     Hasilnya bila aku dah cuba jus J-Prune nie.. memang segala-galanya lancar... smooth jer.. tak perlu nak teran-teran macam biasa. hee hee hee. Insya Allah, kalau diizinkan aku boleh teruskan minum jus nie.

     Jus nie pun bagus untuk orang yang lepas bersalin. Maklumlah kalau lepas bersalin tu memang bab-bab nie paling banyak memberi ketidak selesaan pada kaum ibu. Lagi-lagi pada yang bersalin normal. So tak perlulah nak makan ubat-ubat yang mengandungi bahan kimia tu lagi.

     Macam promosi je.. hee hee tak lah, aku just nak share benda baik untuk semua. kalau serasi boleh lah ambil. Kata orang nak berubat pun kena tengok penerimaan badan. Lain orang lain badan.. rambut pun dah tak sama hitam.


     Sebab aku memang jenis tak pandai nak terangkan dengan lebih lanjut so kalau nak tahu ke.. nak tanya ke..boleh lah try masuk blog nie blognurkhai.blogspot.com

Tuesday, May 22, 2012

Puding Jagung

          Tengok susu cair dalam almari tak pakai-pakai.. dok fikir apa lah nak dibuat dengan benda tu... nak buat puding dalam paket tu macam banyak sangat.. bosan pulak..

          Tengok pulak ada 1 jagung dalam tin.. ada tepung kastard.. belek-belek buku resepi.. teringin pulak nak buat puding jagung.. ohhh.. ada juga resepi yang boleh di hancurkan!!

          Maka misi pun bermula... dengan membiarkan Nur Ikhlas menagis golek-golek atas lantai sorang diri sebab sibuk nak kacau ibunya.. hee hee Dengan ketabahan dan kekuatan dan satu tujuan satu matlamat maka terhasillah 

PUDING JAGUNG TAGISAN IKHLAS!!!!


Puding Jagung Tangisan Ikhlas... hee hee

Budak Kecik nie makan dengan gelojohnya!!!
          korang tengok gambar tu memang tak lawa.. tapi sedap tau!.. maklumlah gambar dari handset.. kita mana lah ada kamera Nikon ke Canon ke harga ribu-ribu tu.. tak mampu. so snap je guna apa yang ada..

          Ohh lupa nak letak resepinya.. ini resepi dari buku hikmat.. so ada benda yang kena try test juga.. kalau nak manis tambah gula.. kalau tak nak manis kurang gula.. kiranya boleh godek-godek ar.. macam biasa.. buat macam dapur sendiri!!

Bahan-bahannya...

1 tin susu cair

1 tin jagung manis

1 cawan gula

1 cawan tepung kastard

4 cawan air

2 sudu besar margerin

Caranya..

Campur semua bahan dalam periuk.. kacau sampai pekat likat.. dah masak. masukkan dalam bekas dan sejukkan.. hee hee senang kan..

tapi jagung manis tu macam biasa aku suka blend dulu kasi hancur.. lagipun senang si kecik tu nak makan tak delah nak tercekik ke apa.. Insya Allah.

Selamat mencuba!!

Monday, May 14, 2012

Nak pinjam novel??

Assalammualaikum..

Setelah hampir 2 tahun tak membeli sebarang novel.. komik.. majalah.. Akhirnya!!! ini lah novel terbaru yang ada dalam rak buku aku di rumah. Taaaaaa daaaaaaa!!!

Novel nie memang tebal giler.. muka surat ribu-ribu.. harga?? RM 37.00.

so macam biasa aku amik masa sehari jer nak habiskan.. dengan penuh kekusyukan.. haa haa haa

First time beli novel mahal.. rasa macam membazir jer. tapi dah TERbeli nak buat macam mana.. Husband pun tak membantah. Pelik jugak sebab selalu dia akan bising kalau bab-bab membazir nie. lebih baik beli buku-buku islamik.. katanya. so lepas nie kena tahan nafsu membeli novel untuk 2 tahun lagi.

Jadi untuk rasa ketidak sedapan hati aku sebab dah bazirkan duit so aku nak offer sapa-sapa yang dok kat putrajaya atau dok klang untuk PINJAM buku nie. daripada dia dok diam-diam dalam almari tu so baiklah dia di baca oleh sahabat-sahabat.

So bila dah pinjam mestilah ada syarat-syaratnya kan...

Syaratnya mudah jer..

1) Member2 kat putrajaya ngan klang je tau.. pos2 lagi membazir..

2) tempoh pinjaman sehingga habis baca.. habis...kalau dah maksud pinjam nie kenalah pulangkan balik bila dah selesai. Nanti orang lain nak baca gak. takkan korang baca novel sampai 3 bulan kot?? ada ker??

3) Kenalah jaga elok-elok.. RM 37 tau.. bukan sekupang dua.. Aku tak lah demand sangat tapi jangan pulak sampai koyak rabak.. 

4) Sapa yang dah pinjam tapi tak pulang memang aku kan pamerkan nama korang kat FB dan Blog aku nie secara dwi bahasa..biar orang kat india, china dan perancis tau! haa haa..

Kat umah aku adalah sejumlah novel ngan komik. Buku Islamik pun ada..Actually.. ada lagi sekotak besar.. koleksi kak ngah tapi dah terkorban menjadi makanan anai-anai..

So sapa yang dah bosan boleh lah request nak pinjam.. dulu-dulu masa kecil aku buat sistem pinjam meminjam nie.. so macam best pulak kalau mulakan balik.. boleh kita tukar-tukar kan..

Friday, May 11, 2012

Roti Jala Kuah Kari Sotong

Alhamdullilah.. pagi sabtu minggu lepas aku berjaya buat pertama kalinya buat roti jala.. hee hee sebulan mengidam nak makan.. haa haa

Macam pakar jer.. takder satu pun yang tak jadi..

so ini lah hasilnya...

Roti Jala dalam Kuali.. hee hee
 Ini kuali aku beli di IKEA.. harga?? RM 8 lebih jer... murah kan?? tapi memang best giler.. tak melekat dan senang cuci.. Aku masak roti jala nie sapu minyak sikit dan sekali sahaja.. untuk kali kedua dan seterusnya aku tebar jer tanpa letak minyak.. untuk masak telur dadar pun macam tu..so semakin kurang kolestrol aku.. wahhh!!!


Roti Jala dalam pinggan.. hee hee
 Sedap jugak!! tak malu puji diri sendiri kan.. so Insya Allah sarapan akan datang aku akan buat lagi..

Opss sorry.. Kuah kari sotongnya mana?? Memang aku ada ambil gambar roti jala bersama kuah dia tapi hilang... Kamera aku tiba-tiba jem.. gelap semacam. Malas nak godek-godek kemera tu sebab dah lapar, aku terus gap jer.. Lain kali ek..

so bahan-bahan nak buat roti jala??? macam poyo kan nak letak resepi.. lantak!! nak letak jugak takut aku yang lupa nanti haa haa haa!!!

untuk makan 2-3 orang jer tau..

Bahan-bahan:

1 Cawan Tepung Gandum
1 sudu kecil Garam (ikut sedap rasa gak)
1 sudu kecil kunyit (ikut keserasian mata melihat ek)
1 biji telur
Air (secukupnya)

Cara buat:

1) Campur semua bahan dan kacau..
2) Adunan jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat
3) Tapis supaya takde ketulan-ketulan tepung yang boleh menyebabkan acuan tersumbat
4) Menggunakan acuan.. tebar atas kuali
5) Dah masak.. angkat dan terus gulung (ikut ar kretiviti masing-masing)
6) siap!!!

aku try dalam acuan roti jala dulu sebab nak tengok adunan tu boleh melalui lubang tu ke tak.. kalau tak boleh.. aku tambah air lagi.. kalau tak masin aku tambah garam.. macam tu lah keadaanya.. kiranya cuba-cuba jaya gak..

masa tebar tu jangan pusing laju-laju.. jangan pusing perlahan-lahan.. sedang-sedang jer.. macam kacau air dalam jug untuk bakal mak mertua..

masa gulung tu lebih elok time lepas angkat.. senang nak melekat. kalau dah sejuk macam tak cantik.. kata mak aku...

so pada sesiapa yang nak try.. cuba lah. manalah tau kot-kot kuah kari malam tadi tak habis lagi. jangan lah buang.. boleh buat kuah roti jala pulak..

Selamat mencuba!!! haa haa

Monday, May 07, 2012

Nur Ikhlas bersama-sama coklatnya!

          Sangat sibuk sejak balik dari kursus sebulan nie.. takde masa nak update blog.. oh tidak!!!
Kononnya nak qada' balik kasih sayang yang terkurang selama sebulan pada buah hati kesayangan nie..
         
          adeh.. tak jugak! sejak si kecil nie dah dapat kaki.. tone suara mak dia makin tinggi.. kalau tak sibuk mengangkat kaki nak memanjat.. sibuk ke hulu ke hilir menggigit botol susu.

          Sekarang dah pandai.. bye-bye mak ayah terus jer menuju ke pintu utama. macam dah bagus sangat nak keluar sorang-sorang.

          Semalam dok teman ayah dia lepak kat kedai mamak.. semua tak nak makan.. suruh duduk pun tak mo dah. Dok nak mengejar burung ngan kucing. Last-last ayah dia bagi coklat.. ok dok diam kejap sambil menikmati.. tapi!!! asal nak makan je tadah tangan +  sebut 'amin' + sapu muka.. nie lah jadinya


ini adalah akibat kenapa si ibu macam malas sangat nak kasi Nur Ikhlas makan coklat

sila abaikan muka ku yang dah agak tembab itu!

Monday, April 09, 2012

Plasma Car - mainan baru Nur Ikhlas

plasma car - mainan baru nur ikhlas
          Plasma car nie baru jer 3 minggu di beli. rasa berbaloi sangat-sangat dari beli basikal!!! Even nur ikhlas yang baru setahun dah boleh naik dan kemudi benda nie.. bukan saja dia boleh naik but aku pun naik sekali.. ayah dia pun kadang-kadang join..

          Ini semua gara-gara aku kena pergi kursus sebulan. Risau nanti Nur Ikhlas takde aktiviti di umah neneknya kat klang so kena cari something yang boleh buat dia busy. Mula-mula masa buat perancangan, ingat better beli basikal.. tapi bila fikir balik lebih baik beli plasma car sebab boleh guna sampai rosak bila-bila. Now, celik jer mata pagi-pagi, si kecik nie terus cari plasma car dia.

          Sebab Nur Ikhlas nie tak kuat kecik lagi so dia still gerakkan plasma car nie pakai kaki. tapi dalam tempoh dua minggu jer dia dah pandai ke depan, ke belakang, buat pusingan, elak rempuh barang. Aku rasa macam membina sangat-sangat daya motor dia. Kini plasma car nie dah jadi rebutan anak-anak buah aku. Kadang-kadang kesian tengok Nur Ikhlas sebab terpaksa beralah pada yang besar-besar. tapi Nur Ikhlas tak kedekut tau!!!.. dia jenis redha jer.. so seharusnya ayah dan ibu dia yang jadi penyelamat supaya dia dapat main balik.

          Lupa nak mention... plasma car nie di beli hasil simpanan dari duit yang datuk dia bagi setiap kali dia balik kampung. Baikkan atuk dia?? Sekali bagi cucu buka seringgit dua tau... Harga Plasma Car nie tak mahal.. kalau di nilai 3 boleh dapat dalam RM 70 dan kalau di GM Klang boleh dapat dalam RM 55 (ini kata orang klang ar...)

          Actually benda nie kena kemudi macam gambar kat bawah nie..


          Ada video cara guna plasma car nie.. tapi disebabkan aku tak leh nak upload so korang-korang boleh lah layari laman web nie kat PLASMACAR.COM

    
          Tapi serius aku cakap... benda nie memang b.e.s.t.!!!

Wednesday, April 04, 2012

Harga minyak naik 10 sen?

Sejak dua menjak sibuk memanjang nie .. maklumlah kursus dalam hutan belantara tak dengar langsung khabar berita yang terjadi kat Malaysia. 
Pagi kelas.. petang kelas.. malam kelas... balik bilik letih dah.. terus zzzzzzzzzz..
tiba-tiba
malam tadi member bagi tahu harga minyak RON 97 naik 10 sen mulai 12 tengah malam tadi.
ye ker?
sahih ker???
nak bukak surat khabar online malas :P
Bila harga minyak naik
agak-agaknya harga barang akan naik tak?
heee hee heee
macam tak biasa pulak kan...
Hujung bulan ini,  kalau jadilah ye
Orang gomen akan dapat pelarasan gaji baru + gaji baru.
dan
agak-agak lagi harga barang akan naik tak?
agak-agak je lah ye...

Tak berniat nak merungut... 
tak berniat untuk tidak bersyukur..
namun secara halusnya rasa macam di kejami
tapi inilah hakikatnya
zaman serba maju kan?
maju segala-galanya..

opsss.. nie bukan bicara politik..
ini sekadar luahan hati seorang insan lemah
yang berkorban demi sebuah kemajuan
hope boleh bertahan dan terus bertahan
hope boleh tidur lena malam nie
zzzzzzzzzzzz........
boleh buat request tak?
sekarang nie kan,
aku selalu fikir apa yang aku perlukan..
 Fikir untuk kepentingan diri aku je lah ye.. 
diri aku dan anak-anak
so
what i need?.. what i want?
jawapannya!!

aku perlukan KESTABILAN
rasa SELAMAT kat negara sendiri
rasa BAHAGIA kat negara sendiri

boleh ker???
ada ker orang yang nak layan permintaan kecil ku ini?
maklumlah...
aku hanyalah insan kerdil
tapi sekerdil aku nie
agak-agaknya lah ye
agak-agak je lah
undian aku berharga tak??
hee hee hee
oppssss!!!

Sunday, April 01, 2012

blog ku sepi..

Assalammualaikum...
Pengumuman!!!!!
saya tak dapat update blog 
sebab berkursus selama sebulan 
di sabak bernam!!!
sebulan ok...
S.E.B.U.L.A.N
oh tidak!!!!!

Thursday, March 22, 2012

Si Comel Dian Natrah


Al fatihah untuk anakku Arwah Dian Natrah telah pergi pd 915pm di hari jumaat yg mulia sama seperti hari kelahiran di hari jumaat..



*** Buat semua reader yang pernah membaca kisah Dian Natrah di blog ini, marilah sama-sama kita berdoa semoga Allah memberi ketabahan dan kekutan buat kedua ayah dan ibu arwah ... Al Fatihah

Monday, March 12, 2012

32 malam tanpa ku...


Assalammualaikum... dah lama tak update blog.. lebih kurang 12 hari. lama kan?? hee hee
Otak sekarang tengah serabut gile sangat nie. 
nape??
Alangkah.... 
aku kena gie induksi kat sabak bernam bermula 26 mac hingga 27 april. Lama kan? 
Tengah serabut fikir pasal macam mana aku nak buat dengan si kecil tu.. 
Nur Ikhlas mana pernah berenggang dengan aku. Kalau pernah pun 3 hari jer.. 
tu pun masuk hari ke-3 dia demam. :(
Nie nak tinggalkan dia sebulan.. risau sangat. Tidur malam nak mengopek. 
Garu kepala.. garu telinga.. gosok mata...
datang kat ibu selak baju..
nanti 32 malam macam mana??
any idea?
Hopefully semuanya akan baik-baik belaka..
Insya Allah
Amin

Wednesday, February 29, 2012

I love mr. google

hee hee.. hari nie aku sangat gembira.. dah takde perasaan marah.. sedih... kecewa.. segala-galanya sebab
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'

aku sayang mr. google!!!!!!!

Tuesday, February 28, 2012

Be careful with it.... its fragile!

Alhamdullilah.. mungkin ini balasan Allah pada aku atas segala kesilapan dulu.
Ye.. aku semakin cepat terasa sekarang.. Sejak dah ok sikit dari sakit nie, perasaan marah sangat meluap-luap.
Bila di malukan di depan anak-anak buah, aku jadi marah. Adakah selama ini aku tidak menjaga hati dan perasaan orang lain? Mungkin... sebab itu hati dan perasaan aku juga tiada siapa yang jaga.
Bila aku di cerca dan di tuduh oleh saudara aku sendiri, aku jadi sedih. Adakah selama ini aku berkata-kata demi kepuasan hati sendiri?.. Jadi selama ini apa yang aku pertahankan.. apa yang aku lindungi.. apa yang aku pertahankan adalah untuk satu yang sia-sia. mungkin... sebab itu jasa aku di campak di dalam tong sampah.
Baiklah.. kalau untuk memuaskan hati semua pihak. hinaan.. cercaan.. itu boleh mengembirakan hati mereka. Aku redha saja. Kalau ada sebarang kesilapan dari pihak aku, aku mohon maaf.

Wednesday, February 22, 2012

Lebih Baik Kisah Pasal Syria Dari Kematian Whitney Houston

Pagi-pagi baca satu email.. memang aku tersentuh sangat-sangat. Sebenarnya aku tak berapa faham keadaan dan isu yang berlaku di Syria. So aku kena search info di internet lah nanti-nanti.

Hidup di akhir zaman ini memang benar-benar menakutkan aku. Setiap malam tengok wajah Nur Ikhlas, aku jadi sayu. Aku risau dia tidak dapat menanggung segala dugaan akhir zaman ini. Semoga doaku setiap hari akan di makbulkan Allah. Hanya pada Allah aku serahkan takdir Nur Ikhlas. Nur Ikhlas adalah milik-Nya yang mutlak. maka aku bergantung pada Allah untuk memelihara iman dan maruah Nur Ikhlas. Insya Allah.



 ----- Forwarded Message -----
From: "Ismail, Rohani (GE Aviation)" <rohani.ismail@ge.com>
To:
Sent: Friday, 17 February 2012 9:03 AM
Subject: FW: Lebih Baik Kisah Pasal Syria Dari Kematian Whitney Houston


Lebih Baik Kisah Pasal Syria Dari Kematian Whitney Houston
 

Assalamualaikum.

Kat Twitter, orang dok gaduh isu RIP. Tapi kat Syria, kau tahu apa jadi??? :O

Kau tengok gambar jenazah budak ni ...

   

 Apa kau rasa yang berlaku pada budak ni? Tahu? Ke tak tahu? Yang tahu, Alhamdulillah. Bagus sebab kau seimbangkan hal duniawi dan akhirat kau.

Yang tak tahu ni, meh aku bagitahu ... gambar yang aku dok tepek ni nak bagi korang tengok ni, buat pengetahuan korang, budak ni kena sembelih oleh rejim Bashar.

Kau sedih tak? Kau marah tak? T___T

Tapi inilah realiti yang baru berlaku ni negara Syria yang semakin bergolak di bawah pemerintahan pemerintah yang gila kejam-tak-ingat-Allah!

Kau kenal Bashar tak? :o

Bashar adalah pemerintah Syria sekarang. Dialah yang mengerahkan orang bawahan dia tangkap geng budak-budak ni, seksa budak-budak ni, cabut kuku dorang, dan salah seorang dari budak-budak yang kena tangkap tu, disembelih.

Nama arwah budak kat atas ni ... Marwa Adil Bahar. Aku sedih gila tengok video orang mandikan, kapankan dia. Kalau korang nak tengok, pi cari kat YouTube. Takpun, pergi kat sini ... Artikel Kanak-Kanak Yang Dibunuh.

Tahu kenapa budak ni Bashar suruh sembelih? Sebab budak-budak ni mengutuk tindakan dan menulis di dinding tentang kekejaman Bashar ni. Maka bila Bashar dapat tahu, semua yang terlibat which is around 28 kids, ditangkap, diseksa dan pengakhirannya, salah sorang budak tu, si arwah Marwa ni disembelih sampai kepala terputus dari badan!

Eeeeeiiiii .. kalau ada kuasa, nak je aku suruh tukang pancung kat Arab Saudi ni, pergi tolong pancungkan kepala di Bashar niiii! Biar dia rasa sikit apa rasanya kena potong leher camgitu.

Ehhhhh, kalau pancung tak rasa sakit sangat sebab terus zasssss, kepala tertanggal. Tapi arwah budak ni, dorang sembelih, so aku nak suruh si tukang pancung, dok sembelih Bashar ni macam kita sembelih ayam. Baru adil dan saksama kan?

Aku taktau apa perasaan si Bashar ni bila dok zalim dengan budak-budak. Dah nama budak-budak. Budak-budak dahlah ibarat kain putih suci murni. Boleh pulak dia dok sedap suh seksalah, sembelih lah, kau kenapa Bashar? Kau tak takut balasan Allah SWT?

Inilah akibatnya bila hati dah gelapppp! Bila hati dah gelap, berbuat kezaliman pun, masih boleh dok rilek macam takde perasaan kan???

Kau tunggu Basharrrrrr! Itu ha ... itu haaaa ... kat atas langit tuuuu, Allah SWT tengok jeee apa kau buat, tahu? Nanti sampai masa, memang riwayat tamat kezaliman kau pada Muslimin lainnn!

Kau sibuk bergantung dengan negara Rusia kan? Kau ingat Rusia tu hebat sangat keee? Kau lupa ke, yang paling hebat adalah Allah SWT? Lupa keeeeee????

   

" Kamu membunuh kaum yang rindukan syahid. "

Itulah mesej yang disampai oleh rakyat Syria pada pemerintah Bashar. Ia cuma disampaikan, ditulis di dinding. Mesej yang sangat jelas dan sangat sinis!

Iniiii ... kalau Bashar baca tapi tak terkesan jugak, memang confirmlah Allah SWT dah palingkan nikmat taubat pada dia!

So, now guys, at least, some of you dah tau sikit-sikit apa yang dah jadi di negara Syria. Tak banyak, sikit pun dah cukup dari kita tak tau langsung. Ok?

Let me added some more pasal Syria ...

Awal pergolakan, #teamUltrasBashaar memang ramai tapi lepas certain of the member team sedar that apa yang dorang buat tu salah, makanya for almost 30,000 of the #teamUltrasBashar kembali ke pangkal jalanNya dengan meninggalkan #teamUltrasBashaar dan they build up new team as Free Army!

Makanya, hinggalah ke saat ini, sekarang ni, #teamUltrasFreeArmy inilah yang sedaya upaya melindungi rakyat Syria yang lain. AllahuAkbar! You go Free Army! Allah SWT is always there to help all of you to protect the Syrian! You go boysss!

I listed for you, kekejaman yang dah dibuat oleh #teamUltrasBashar kepada rakyat Syria dari awal kebangkitan hinggalah sekarang ni :
1.        
In 42 days, almost 40,000 rakyat Syria dibunuh. Mereka mati syahid.
2.        
39,000 rakyat Syria yang cedera, tidak dirawat langsung. Dibiarkan macam tu saja.
3.        
19 doktor dan 40 pesakit di sebuah hospital di wilayah Doma, Syria dibunuh oleh #teamUltrasBashar.
4.        
9000 Syrians dijadikan tahanan tanpa sebab.
5.        
413 Syrians syahid dalam penjara.
6.        
All the womens, #teamUltrasBashar bawak entah ke mana, then, in front of their families, they raped the women!
7.        
Zainab Al-Husni yang berusia 23 tahun, ditangkap dan kemudian #teamUltrasBashar nak rogol tapi Zainab ni melawan. So, to end up the 'story', #teamUltrasBashar bunuh Zainab & cut her body into 4 pieces, put inside the plastic bag and threw the bodies right in front of her family. :'(
8.        
Takbir adalah tidak disukai oleh #teamUltrasBashar.
9.        
Bashar mengarahkan, ucapan " Laillahhaillallah " ditukar pada " Laillahhaill Bashar Asar ".
10.        
Kezaliman yang dilakukan #teamUltrasBashar dan Bashar sendiri pada wanita dan kanak-kanak adalah jauh lebih kejam dan dasyat dari kekejaman Israel. :'(

  

So guys, please pray for them, Make du'a for them. Kita sama doa semoga Allah SWT sentiasa melindungi mereka semua. Not only for the Syrians but same goes to all the Palestinians, Egyptians, Yemanians and for all Muslims yang ditindas dan dilakukan kekejaman sesuka hati. Ok?

Keep, du'a and du'a and du'a as du'a is A REAL WEAPON to all Muslims and by du'a is how you could connect to Allah SWT. ;')

Now, stop membusykan diri korang dari dok sibuk sedih pasal kematian Whitney Houston tu because on the other side of world, there are some Muslims that needed more your sympathy and du'a! 

Monday, February 20, 2012

Cara budak dah sihat makan

Lepas keluar dari hospital hari tu... dekat seminggu jugak budak kecik nie boikot makan dan minum. Maybe trauma di hospital masih belum reda. Iyalah every 30 minit di paksa minum. Balik jer terus merajuk tak nak makan.. tak nak minum. Susu pun tak pandang.. Sampai orang taska kata badan dia dah ringan sangat. 

Kat umah pulak asyik nak melekat kat mak dia je. Dok selak-selak baju mak dia pastu tersengeh-sengeh. Nasib baik dapat ibu mithali.. hee hee hee ye ker? tak per lah hak dia aku bagi je lah.. sampai 2 tahun jer tau..

Then aku paksa sikit-sikit bagi makan. Sua apa saje yang dia mintak. Dan paling menjadi pilihan di hati dia adalah COKLAT!!! aku layankan ajer janji dia nak makan. 

Bila dah ok sekarang nie, aku pulak risau sebab memanjang je nak makan!!! adeh.. hee hee ok.. ok.. Nur Ikhlas boleh makan banyak-banyak dengan syarat... cepat jalan! ibu dah tak larat nak dukung dah nie..








Friday, February 17, 2012

Musim sakit - story 2


Permulaan di serang cirit birit dan muntah-muntah
Tidur jer sehari suntuk
Berat Badan dia turun 400 gram dalam tempoh sehari!
 

Tengok gambar nie sayu jer hati ibu...


Dah start tak mau makan tak mau minum
 

Benda yang kat tangan tu yang selalu di dengki.. Asyik nak cabut jer..
Penat sebab kena paksa minum every 30 minit
Sepatutnya malam ke dua dah boleh keluar tapi sebab demam kena tahan balik..
Sebelum discaj.. Dah ok cuma cirit ada sikit-sikit