Monday, November 26, 2012

Tarikh Pembayaran Gaji Tahun 2013



Assalammualaikum...

Cak!!! hee hee dah keluar dah Jadual Pembayaran gaji Bulanan bagi tahun 2013.....

so buat semua kakitangan awam.. tenung lah lama-lama jadual nie..

opss lupa.. selamat mendapat bonus untuk bulan disember dan januari nanti.

Friday, November 23, 2012

Demam denggi VS denda

Assalammualaikum..

Selamat pagi!! ceria tak hari nie? Opis masih sejuk seperti biasa walaupun di luar panahan matahari semakin terik mambahang.

Baru-baru nie dalam FB, adalah sorang insan nie bising kena denda RM 500 sebab penguatkuasa jumpa jentik-jentik kat tepi mesin basuh di rumah dia. Nak minta bantuan kat adun untuk pengurangan. Tanya lawyer boleh lawan ke tak kes nie sebab yang dijumpai nyamuk air (kata dia lah).

RM 500 adalah terlalu murah jika nak dibandingkan dengan satu nyawa. aku membalas. Balas teman yang lain mengatakan RM 500 tidak terasa bagi yang berduit tapi bagaimana dengan yang tidak berkemampuan dan susah mata pencarian....

Yes.. aku tahu tak semua orang kaya dan berkemampuan. Namun itu bukan alasan untuk kita sesuka hati melepaskan tanggungjawab. Jika kita perihatin, walaupun perkara yang remah seperti takungan air pun kita akan awasi. Seharusnya tanpa mengira harta, pangkat dan usia kita kenalah bersama-sama menjaga kebersihan.

Penguatkuasa hanya menjalankan amanah yang kita semua beri. Bila mereka tidak ambil tindakan atau tidak menjalankan tugas, kita kata mereka makan gaji buta, malas buat kerja. Bila di denda, melenting pula??? hairan dengan insan-insan begini. Jika demam denggi mula menular di kawasan kita, kita salahkan mereka lagi. Mengadu di media bahawa pihak berkuasa tidak mesin rumput, sampah tidak dipungut, longkang tersumbat dan macam-macam aduan yang tidak mencerminkan kecerdikkan orang berpelajaran.

Dah tahu rumput itu sejengkal dari pintu gate rumah, apalah salahnya tolong cabutkan. Keluarkan sedikit peluh di waktu cuti.

Kenapa sampah tidak di pungut? Sila lah lihat contoh gambar di bawah.. Macam mana pihak berkuasa nak pungut.. Dah sediakan tong sampah tapi main campak je. Dah berterabur macam mana nak kutip? Bila hujan, sampah pun hanyut ke dalam longkang. Tersumbat pulak...



Ini statistik kes denggi di Malaysia


so fikir-fikir lah..

Friday, November 02, 2012

Misi mengemas rumah

sangat-sangat di akui bahawa pemilik blog ini terlalu malas nak mengemas rumah!!!

Mula pindah rumah Jun 2011 hingga kini, rumah tu masih bersepah dengan barang-barang yang tak di organise. Semakin hari semakin semak. Lepas tu gaduh semut semakin banyak.

Konon nak mengemas sikit-sikit. tapi hampeh je.. kini sejak si kecil nie makin membesar, peratus kesepahannya makin meninggi..

Sejak mengandung nie, semakin rimas berada di dalam rumah sendiri. Terlalu semak!!! mulalah hati asyik panas je. Oh no!! kena buat something juga... kalau tak darah tinggi bakal muncul.

Memandangkan rumah tu kerajaan yang punya, so takdelah aku nak buat renovation bagaikan.. buat apa perhabis duit untuk rumah orang. Aku just plan nak buat hiasan je. susun atur biar kemas dan terancang. ala-ala 5's ar.

Rumah tu ada 3 bilik je. satu ruang tamu bersambung dengan ruang makan. 1 stor dan dapur. Yang bestnya, rumah nie dah lengkap dengan kabinet. so mudah sikit nak menyimpan barang.

Sebab nur ikhlas semakin besar dan mainan dia semakin banyak.. aku kena mulakan dengan menyusn atur barang dia dulu. Rasa-rasanya satu bilik kena buat juga sebagai bilik mainan dia. Kena fikir dulu. Tak per ada masa lagi sebab projek nie nak mula minggu depan. Minggu nie nak cari idea dulu. Nak fikir apa yang kena beli, apa yang kena buang.. hee hee

Memandangkan badan nie tak boleh buat kerja berat, so kena buat perlahan-lahan. Nantikan hasilnya ye.