Itu anak aku, kau jangan marah!

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)"

- Surah Al Imraan Ayat 200 -

.........................................................................................................................................................



sila bincangkan 😇😇😇

Aku nie kira mak yang garang tapi baik. Ha haa

Kadang-kadang bila baran tu dah datang memang kena hambat budak-budak nie. Tapi itu dulu lah.. sekarang bila dah cecah 40 an nie bebel lebih je. Ada juga angkat rotan tapi acah-acah je.. bagi nampak lagi garang mak dia ni.

Nur Ikhas pun dah besar. Dah anak dara. Tak patut pulak aku layan dia macam budak kecil. Now kami lebih macam kawan but still ada batas seorang ibu dan anak.

Nur Ikhlas pula jangan main-main... dia lagi garang dari aku. sekarang aku serah aje budak berdua tu kat kakak dia. sebab mak dia dah malas nak layan perangai masing-masing. Mak dia nak tenang-tenang aje layan tik tok.. hee hee

Berbalik kepada caption kat atas tu..

yup.. aku antara orang yang tergolong dalam golongan akan sentap bila si ayah marah anak.

Laki aku ni jenis susah nak marah pada anak-anak. memang tahap kesabaran dia menggunung tinggi. tak macam aku yang cepat aje nak berapi kepala otak ni. sekelip mata cecah 100 darjah celcius.

Kadang-kadang bila anaknya buat hal, aku tengok air muka laki aku ni begitu tabah dan masih boleh tersenyum. Aku yang terpekik terlolong dok marah budak-budak ni. Sungguh tabah hati beliau.

Aku macam jadi bingit kalau dengar mereka bergaduh. Kalau nampak mainan bersepah, aku akan jadi limas. Kalau bising sangat pun aku jadi gelisah. tu yang mudah sangat tinggi suara tu.

Lagipun bila aku selalu jer dengar orang perempuan ni dok mengadu. Laki dia mengamuk sebab balik kerja rumah bersepah. Nak rehat anak bising bergaduh bertambahlah aku risau. Walaupun aku tahu laki aku tu ok jer. Banyak kali aku tanya bab ni kat dia. Jawapan dia masih sama.. biasalah ada budak dalam rumah. nanti bila dah besar aku pula bising sunyi. katanya..

Memang aku tabik spring sungguh pada kesabaran laki aku ni.

Tapi........

Pernahlah sekali tu budak-budak ni kena dengan abahnya.. uishh seram aku tengok kejadian tu. macam biasalah diaorang ada buat perangai dan semestinya aku dah marah diaorang dulu. Bergaduh rasanya. Pastu macam berpanjangan. tup-tup laki aku mengamuk tapi apa punca laki aku mengamuk, aku tak ingat dah.

Tapi kesian ke kakak lah sebab dapat penampar sulung dari abah dia. Aku pun terkejut masa tu. dia boleh jadi segarang itu. yang kecik pun kena juga. yang selamat anak aku no 2. dia memang paling pandai melarikan diri. 

Memang lain macam laki aku masa tu. dari setenang air dah macam ribut taufan.

tapi lepas tu aku pulak yang mengamuk dengan laki aku. haaa haaa.. suka hati je nak pukul anak aku. even aku tahu bukan kuat mana pun. Mak dia rotan tadi lagi kuat dari itu. 

oooiiitttt memang aku sentap gila wei. serius aku sentap. hati aku didih tengok anak aku kena. Aku mengandung 9 bulan bawa dalam perut besar-besar tu. sampai sakit pinggang.. sedap je dia nak buat macam tu.

Sejak hari tu sampai la ni.. Kalau aku marah dan still diaorang tak nak dengar. Aku ugut je diaorang. Cakap jangan sampai abah pula yang marah. haa terus jadi baik. huu huu huu

Tapi macam tak adilkan. Aku penatlah bebel.. merotan banyak kali pun masih buat perangai juga, Bila abah dia buat sekali je terus boleh dengar kata. Nak buat macam mana... anak abah.

My fourth vote in the Malaysian election - PRU15 19 November 2022

 Change is hard at first, messy in the middle, and gorgeous at the end - Robin Sharma - ----------------------------------------------------...