Memaparkan catatan dengan label Percutian. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Percutian. Papar semua catatan

Jumaat, 20 Februari 2026

01 Februari - Day Two Trip to Kuala Kangsar


First day berlalu dengan meriah

Malam tu sambut birthday Kakak walaupun dah seminggu lebih berlalu. Kak Ngah buat steamboat. Nyum.. nyum..

Hari kedua, moh lah kita balik. Tapi kali ni kami balik awal sikit sebab nak jalan-jalan sekejap kat Kuala Kangsar

Takdelah awal sangat pun, masih sempat lagi sarapan Nasi Lemak di rumah Kak Ngah. Thank you Kak Ngah for the Hospitality.

Dah jom gerak!!

Destinasi pertama, kita ke Jambatan Keretapi Victoria a.k.a Jambatan Enggor. Antara jambatan keretapi tertua di Malaysia. Dibina pada tahun 1897 jadi kalau ikutkan usia dia sekarang dah 129 tahun. 

Aku naik jambatan tu tapi gayat dia.. Masya Allah. Memang sepanjang kat atas jambatan, 3 ketul tu kena pegang aku sentiasa. Aku tak berani nak ke tengah sangat. Tok laki je yang sampai ke hujung. Idoklah aku.

jauhhhhhh nun. Aku kat sipi-sipi je ni


Kisahnya.. 

nak ambil gambar ni pun makan masa ek. Cuak wei

Destinasi ke-dua, Kampung Warisan Budaya. Dia terletak di tepi Sungai Perak bersebelahan Jambatan Victoria. Kampung Warisan Budaya ni menampilkan keindahan seni bina Melayu tradisional.

Dia ada dua bahagian. Pameran dalam dan luar bangunan.

Kat dalam ni ada Galeri Warisan dan Pameran yang menunjukkan artifak, model, dan informasi tentang budaya Melayu serta sejarah rumah tradisional. 

Di luar, dia ada 11 buah rumah mewakili seni bina pelbagai negeri.. Tapi bagi aku model rumah dia tak lah menunjuk sangat seni bina rumah tradisional tu. Boleh lah.

Lupa pula. Nak masuk sini ada bayaran dia. Boleh tahan juga harga dia. lupa dah aku berapa.

Rumah tu pun sebanarnya lebih kepada resort. Kita tak boleh pun naik atas rumah cuma dibawah rumah tu adalah dia letakkan beberapa barang tradisonal zaman atuk nenak kita. 

Boleh lah tunjuk kat budak-budak ni macam mana zaman dulu-dulu hidup tanpa internet.

Pintu gerbang Kampung Warisan Budaya



antara model rumah yang ada



Kat kampung dulu, wan ada buat rumah pondok macam ni untuk tempat dia anyam tikar. Kat situ lah tempat dia letak daun mengkuang yang baru diambil dan yang dah dijemur. 

Sebelah tu pula ada dapur kayu untuk dia masak air dan buat bahlu. Sedapnya bahulu zaman dulu.

Menggamit memori sungguh!

Kat umah wan pun ada perigi macam ni. Tapi baldi tu takde tempat macam tu. Dia main campak je pastu tarik. 

Kita ni dah ler badan kecik. Masa nak tarik tu sangat menyeramkan. Takut jatuh dalam perigi tu je. tapi Alhamdullilah selama kewujudan perigi tu takde sapa pun yang jatuh.

Sayangnya perigi tu dah ditimbus masa makcik robohkan rumah lama untuk buat yang baru. sayang sungguh!


Dalam galeri dia ada tunjuk pengukur kelapa ni. Si kecik tanya aku apa benda tu. Aku ni siaplah buat gaya cara mengukur kelapa. 

Sampai bawah rumah negeri mana tah ni, ada lah bendanya bersekali dengan tempurung kelapa. Cantiklah tu. Aku demo balik pastu bukan main excited budak-budak ni nak buat.

Hai lah budak bandar...

Ni dulu kat rumah wan pun ada ni. Tapi macam biasalah.. tah mana pergi dia. 

okey acah-acah ke zaman dahulu kala

Dalam Kampung Warisan Budaya ni ada cafe namanya Kafe Tok Enda. Kami lunch kat sini aja. Disebabkan aku masih kenyang makan Nasi Lemak, so aku catuk je makan diaorang sorang sikit.

Kat situ ada juga sudut permainan congkak, dam aji dan carom. Jadi sambil-sambil lepak makan, budak-budak ni main lah kejap.



Aku punyalah bawa ajaran sesat peraturan main dam aji ni. Kaaahhh kahhh kahhh. Mana lah aku ingat cara main. Diaorang ni pula memang tak pernah main dam aji. Nasib lah tok laki dah betulkan. Kalau tak memang ajaran sesat sampai 7 keturunan.

Tok laki ngan kakak main congkak kat sebelah. Yang ni kakak pula yang ajar abah dia main congkak. Haruslah abah dia kalah. Pastu abah dia suka hati je nak main bom ikut peraturan dia.

Next destination.. Istana Kenangan. Aku pernah pergi sini dulu tahun 2010. Masa ni Istana Kenangan tak buka.

So adalah rezeki aku nak jejak semula.

Istana ini pada keseluruhannya diperbuat daripada kayu dan dikenali juga dengan nama Istana Lembah atau Istana Tepas. Dia tak gunakan paku langsung. Cuma menggunakan teknik pasak, tanggam kayu, dan anyaman tepas. 




Masuk dalam ni free aje. Adalah sedikit informasi di bahagian bawah mengenai sejarah Istana ni. Tapi dalam istana kosong kecuali di bahagian balai rung seri. Ada tahta dan tempat menteri duduk. Kawasan ni dia tak benarkan ambil gambar. Tak tahu kenapa. 

Aku pun lurus aje tak amik gambar. Takut :P 

Istana ni suis lampu dia masih guna tombol yang lama tau. Ala masa kita tahun 80-an. Aku tunjuklah kat mereka.. dulu ibu punya suis lampu macam ni.

Istana ni takdelah besar mana pun. Ada dalam 5 ruang. Sayangnya kat atas tu takde info yang dia letakkan. Memang kosong semata. 





itu destinasi terakhir kami hari ni. Ingat dalam perjalanan nak singgah Kellie's Castle tapi tak jadi disebakan tok laki aku dimomokkan dengan cerita tak best. Sabar jelah.

Hujan turun di satu dia kawasan masa dalam perjalanan. Ingat nak singgah RnR Tapah untuk charge kereta tapi terlajak pula. adoi. Kereta tunjuk bakteri ada lagi 17%. Kami tawakal je cari dalam apps charger terdekat.

Alhamdullilah kami sempat singgah Behrang SB Layby. Ada plug yang kosong. Charge dia boleh lah.. tak berapa laju tapi dia DC tau. Elektrik dia tak stabil. itu lah kelemahan charge kat Malaysia ni. Sabar je lah. Kami charge 50% je untuk cukup sampai rumah. Nanti lepas tu boleh charge kat rumah murah sikit :p

Sambil tunggu tu sempat lah kami gie solat kat surau Petron. Hentian ni takde surau. Sepatutnya dia dah upgrade lah sebab ramai kot singgah sini andai tapah penuh.

Macam biasa, kalau dah lepak RnR ke hentian ke memang ibu abah dia kena paw lah. Macam-macam pula mereka minta. Kita layankan aje sebab bila sejuk hujan aku pun jadi lapar.

Selesai semua.. moh lah kita balik.


Tah bila diaorang buat macam ni. Toleh belakang.. Subahanallah. sabar jelah nak. patut sepanjang jalan lepas berhenti diaorang diam je. Nasib lah abah dia bawa santai-santai je. 

Bantal tu memang diaorang bawa andai kena tidur luar. bantal busuk masing-masing.

Ahad, 8 Februari 2026

31 Januari - Day One Trip to Ipoh

"From a seedy alley to a tourist attraction" 

- Concubine Lane -

.....................................................................................


Time untuk hantar opah balik Ipoh untuk check-up klinik!

Lama juga aku tak jejak ipoh ni. Kali ni aku volunteer nak hantar opah ke Ipoh sebabnya dah hampir 2 tahun tak melawat ayah. Rindu.

Bertolak malam jumaat. Sampai Ipoh pukul 1.30 pagi. Sejak berusia ni dah jarang kami travel malam. Rabak gak ar mata. 

Balik Ipoh antara lain sebab nak letak batu kat kubur ayah. Dari hari ke hari niatnya tapi tak tertunai. Keluar pukul 9 pagi dok merayap cari nursery tak jumpa-jumpa. yang sedia ada kami tahu, rupanya dah lama tutup. Google lah dalam kereta tempat paling dekat. Alhamdullilah selesai juga akhirnya.

Petang tu lepas makan dan solat Zohor, kami gie lah merayap ke bandar Ipoh. Perancangan mulanya nak ke Qing Xin Ling Cultural Village tapi tak jadi lepas kami tengok dalam laman web tempat tu tutup.

Cuba pula pergi Muzium Geologi lepas kami charge Mr Adudu kat MH Hotel. Dalam laman web dia bagitahu buka, sekali pergi tutup pula. Adik guard tu kata buka isnin hingga jumaat saja. Aduh sayangnya.

Last-last, jom lah kita pusing-pusing kat kawasan Concubine Lane je lah. Chill sambil ambil gambar dan cari makan.

Dia ada 3 Lanes kat sini tapi yang Concubine Lane paling famous lah. Lorong ni pendek je tapi banyak kedai jualan. Ada juga kedai yang bertema dalam tu. Kalau nak ambil gambar memang cantik. Cumanya kena lah beli barangan dia.

Kalau kat Market Lane takde sangat kedai. Tapi banyak tempat yang cantik untuk OOTD. Lagi satu Hale Lane. Ini kami tak pergi atau mungkin kami tak jumpa kat mana dia.

Concubine Lane (Lorong Panglima) merupakan lorong bersejarah berusia lebih 100 tahun. Dahulunya lorong itu dikatakan terkenal sebagai pusat perjudian, menghisap candu dan pelacuran serta tempat 'taikun-taikun' Cina yang menyimpan gundik atau perempuan simpanan.

Port wajib ambil gambar

Concubine Lane (Lorong Panglima) - Lorong paling sibuk. Banyak barang jualan disini




Ni kat Market Lane. Hanya ada hiasan dan satu dua kedai




Dah jalan-jalan tu, kami singgah lah minum cendol kat Wawasan Cendol. Cari tempat untuk duduk dan tandas sebenarnya. 

Alhamdullilah cuaca kat ipoh hari tu tak panas. 

Kami order cendol biasa dan ABC. Cumanya kat sini, bayaran adalah secara tunai. Nasib lah aku tergerak hati nak bawa duit tunai wei. Kalau tak tak tahu nak bayar macam mana.

Kedai ni ada banyak barang-barang klasik. Boleh lah aku tunjuk sikit-sikit kenangan lama masa budak-budak dulu.

Harga kat sini ok lah. Sama je harga cendol dan ABC kat tempat lain.



Next kita jalan lagi ke Birch Memorial Clock Tower. Dari cendol ni kita patah balik ke Concubine Lane tadi. 

Dari satu tempat ke satu tempat takde lah jauh mana sangat. Kita jalan-jalan santai je sambil menikmati senibina yang ada.

So kisah Menara jam ini dibina pada tahun 1909 untuk memperingati ulang tahun kematian JWW Birch, residen british pertama di Perak yang telah dibunuh oleh Datuk Maharaja Lela di Pasir Salak pada tahun 1875. Dibina oleh anak JWW Birch iaitu EW Birch yang merupakan residen british ke lapan di perak.


Last stop, kami ke Miker Pizza. Ini kali ke-2 aku makan di sini. First masa tahun 2024, aku ada kursus di Ipoh. so kali ni aku bawak lah mereka pula merasa.

Tengah hari tadi aku tak sempat lunch sebab masih kenyang makan nasi lemak masa sarapan. Masa nak oder tanya lah budak-budak ni nak makan ke tidak. Masing-masing kata maih kenyang makan cendol dan ABC.

 Aku pun order lah satu piza yan regular. Sekali.... haihhh berebut pula. Sabar jelah.


Habis trip hari pertama di Ipoh. kena balik awal sebab malam ni kak ngah nak buat oden dan sambut birthday si kakak juga. so kita sambung trip esok pula.

Dah jom jalan cari mana kita letak Mr Adudu tadi. lupa dah mana....

Jumaat, 14 Februari 2025

Akhirnya kami dapat jalan-jalan di Bandar Melaka!


..................................................................................................

N3 telambat 2 bulan.

baru perasan yang aku tak story lagi pasal jalan-jalan di Melaka. 

Nampak tak betapa serabutnya hidup aku 2 bulan ni.

Ok hajat nak bawa anak-anak pusing Melaka akhirnya tercapai juga. Alhamdullilah dapat juga curi masa sekejap hujung tahun hari tu.

Ambil kesempatan cuti Hari Selangor nak bawa mak balik jenguk rumah dia kat kampung. Dah hampir 3 bulan tak jenguk. Cutikan budak-budak ni sebab dah habis exam akhir penggal. (jangan ikut perangai ini ye :P) Cantik lah tu kan. Masuk Melaka time bukan cuti sekolah. Heaven sikit.

Hari pertama pergi, tak dapat round sangat sebab hujan. Lagipun hari isnin banyak muzium tak buka. So kita dapat pergi Taman Seribu Bunga je. Pastu jalan-jalan kat aeon mall Melaka. Rasa macam dah reda sikit. Lepas solat zohor kami bertolak masuk ke bandar Melaka. Kita round Jonker Street je sebab hari isnin semua muzium tutup.

Tak puas hati tu, esoknya kami masuk semula Melaka. Pagi-pagi dah bertandang ke negeri orang :P

Alhamdullilah, kalau masuk Melaka hari Isnin dan Selasa parkingnya free. Tempat parking pun senang sebab bukan cuti sekolah kan.

Kami pun masuklah dari satu Muzium ke muzium yang lain. Macam biasa seharusnya aku hanyut dalam dunia zaman dahulu kala.

Tiket pun tak mahal sangat pun. dalam RM2 - RM10 je. Tapi kadang-kadang, 1 harga untuk 1-3 muzium. Macam tiket nak masuk Kapal Flor de la Mar, dia join sekali dengan Muzium Samudera Fasa 2 dan Muzium Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Bagi aku ok lah berbaloi. Bukan senang nak maintain segala macam khazanah dalam tu.

Kami tak naik Melaka River Cruise sebabnya.. satu, mahal. kedua, kami pergi waktu siang. macam tak best nak tengok siang.

Kota A'Famosa dan Bukit St. Paul wajib lah pergi. Bukan sebab nak mengagungkan pun. Cuma nak bagitahu anak-anak kisah yang terjadi dan nak bagi mereka bayangkan sendiri apa yang yang telah berlaku.

4 kali aku pusing semua muzium tu selama hidup aku ni, satu-satunya muzium yang tak pernah aku jejak adalah Stadthuys. tak tahu mengapa.

Lunch kita lepak kat Dataran Pahlawan Melaka Megamall sebab dekat. Kami kelaparan dan kepenatan yang amat. Si abang dah merungut sebab kaki dia dah sakit. haaa haa

Usai makan dan solat, jom kita balik sebab ada orang tu sibuk nak tengok game SRG lawan dalam ML. cheh!!!

Aku tak banyak sangat bergambar sebab entah.. macam kenangan tu simpan dalam hati. tapi adalah sikit ni.

bestnya kalau boleh deco rumah macam ni

sejuk wei hujan tak berhenti

Dia macam tenang je masuk sini

ni kat Jonker Street. Haruslah membelikan barang dia. penuh dia je kat papan iklan

First muzium 

Gaji dulu-dulu 20 ringgit je 😅


kita yang suruh dia buat gaya ni. haaa haaa

Nasib kakak sporting layan kerenah ibu dia :P



Harus ambil gambar depan dia ni





Ni kat Muzium Rakyat

Wordless Wednesday #28

yup.. sebenarnya bukan aku tak pandai tapi aku M.A.L.A.S tapi kalau ada upah automatik aku akan rajin. cuma orang yang suruh tu pun MALAS na...