Bila Anak Perempuan Sudah Akil Baligh

 "Kamu adalah sebuah pelangi untuk aku jaga. Aku akan selalu mengawasi dan tidak akan pernah memalingkan pandangan darimu." 

- Vesna Bailey -

...................................................................................................................................................


Subhanallah.. Nur Ikhlas yang comel kini sudah akil baligh. Dah besar anak ibu.. huu huu 

Aku sebagai ibu mula-mula terkejut bila dia bagitahu semalam petang berkenaan perkara ini. Sebenarnya aku masih belum bersedia untuk melepaskan anak-anak ke fasa seterusnya. Aku masih belum habis nak bermanja dengan anak-anak. Lepas ni mesti nur ikhlas dah berubah sedikit kan.. Nur Ikhlas telah dewasa..

Tapi tetap kena teruskan kehidupan supaya anak dapat membesar dengan sihat dan baik. Sebagai ibu, aku kena sentiasa menyokong dan membantu dia. Aku pun mula lah explain satu-satu apa yang perlu Nur Ikhlas lakukan bagi menjalani fasa baru dalam hidup dia.

Pertama sekali aku terangkan pada Nur Ikhlas apa benda darah haid ni. Even dia dah belajar awal tahun hari tu di sekolah dan ada juga beberapa perkara yang dia pernah tanya tapi aku perlu refresh balik pada dia tentang perkara ini.

Aku bagitahu juga pada dia yang berapa lama selalu tempoh haid ni akan berlaku dan haid ni akan datang pada setiap bulan. Walaupun nampak dia tidak selesa sebab baru pertama kali menggunakan tuala wanita tapi aku kena tenangkan dia dan beri sokongan. Aku minta dia tanda pada kelendar setiap kali dia period bagi menyenangkan dia untuk bersedia dan berjaga-jaga untuk bulan seterusnya.

Aku juga terangkan yang dia perlu menguruskan kebersihan diri. Beritahu cara yang betul untuk membersihakan darah haid, bila perlu tukar tuala wanita dan cara betul menguruskan tuala wanita yang telah dipakai.

Alhamdullilah, Nur Ikhlas selepas raya hari tu dah mula tidur di bilik sendiri semula. Selepas aku berjaya membelikan dia almari besar. Dia pun dah ada barang-barang peribadi sendiri walaupun ada barang yang dia rembat dari bilik aku. tapi takpelah nanti boleh beli yang lain. So semalam aku add on sebungkus tuala wanita untuk dia simpan.

Ni nak mula start sekolah balik minggu depan, aku dah sediakan dia satu beg kit kecemasan. Dalam tu aku letakkan 2 keping tuala wanita, satu seluar dalam bersih, plastik dan kertas suratkhabar untuk membungkus sewaktu nak membuangnya ke dalam tong sampah.

Lepas ni aku kena cuba fahami emosi dia pula. Mesti dia pun agak tidak selesa dengan perubahan yang berlaku pada diri dia. Biasalah bila wanita datang haid emosi dia kan akan terganggu. heee heee jangan risau Nur Ikhlas, ibu dah alamai benda ini hampir 28 tahun. Insya Allah ibu akan bantu Nur Ikhlas.

Jom kita usaha bersama-sama. Caiyok! caiyok!

1 ulasan:

  1. How time flies. Auntie follow Nur Ikhlas dari Nur bayi lagi, now dah melangkah ke alam remaja. MasyaAllah.. Subhanallah. Alhamdulillah.

    BalasPadam

My fourth vote in the Malaysian election - PRU15 19 November 2022

 Change is hard at first, messy in the middle, and gorgeous at the end - Robin Sharma - ----------------------------------------------------...