Ahad, 20 Ogos 2023

Boleh salam ke tak boleh salam? Apa itu mahram

Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, jangan sekali-kali berdua-duaan dengan wanita (bukan-mahram) tanpa disertai oleh mahramnya kerana yang ketiga adalah syaitan.”

(Hadis Riwayat al Bukhari dan Muslim)

........................................................................................

Esok Ikhlas start peperiksaan percubaan PSRA. Doakan Ikhlas ye!

Malam tadi dia buat ulangkaji, tiba-tiba dia datang kat aku tanya pasal aurat dengan pakcik dia lah.. aurat dengan sepupu dia lah. 

Aku pun gunakan lah kepakaran aku menjawap..

tapi...

terlebih pakar kot sampai dia pun tak faham.. Last-last dia jadi keliru.

Benda ni kalau kita bercakap je semata-mata tanpa melukis memang tak akan faham.

Aku pun google lah image yang paling senang aku nak terangkan sebab aku malas nak melakar :P

Ini image yang paling dekat dengan keadaan ikhlas.

tunjuk je gambar ni terus dia faham.

Senang kerja seorang ibu zaman sekarang! haaa haa haa


Foto : UNIMAS

Aku dulu pun keliru dengan muhrim dan mahram. Ingatkan kedua-duanya sama rupanya bukan ye.

Kalau dirujuk dakam Dewan Bahasa dan Pustaka. Ini lah maksud bagi Mahram

Hasil carian di Dewan Bahasa dan Pustaka

1 ulasan:

  1. Moga Ikhlas dpt menjawab soalan dgn tenang dan mendpt result yg cemerlang. Aamiin.

    BalasPadam

wordless wednesday #1