Ahad, 6 Ogos 2023

Tidak cepat dan tidak lambat walau sesaat

 فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ


“Maka apabila ajal itu tiba, mereka tidak akan dapat meminta penangguhan dan tidak pula mempercepatkan barang sesaat pun.” (Surah Al-A’raaf, 7: 34)

......................................................................................................................................

Jodoh.. rezeki.. ajal maut.. 3 perkara yang menjadi rahsia Allah s.w.t. Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa ke atas semua hambanya.

Nak dijadikan cerita.. pagi khamis ada seekor burung murai kampung jatuh kat depan opis. Tak boleh terbang.

Budak-budak opis ni pun ambil dan rawat lah dia. Bagi makan bagi minum.

Then petang diaorang bagi aku untuk bawa balik dan di lepaskan kat rumah.

Sejam lebih ye burung tu travel bersama aku dalam kereta. Bising nak keluar. Aku yang drive ni pun jadi tak keruan sebab terkejut-terkejut bila tiba-tiba dia meloncat dalam paper bag tu.

Sampai rumah, ada ilyas. Aku dengan excited nya bagi tahu ilyas yang aku ada bawa balik burung.

Ilyas pun excited juga dan beria-ia nak tolong aku lepaskan burung tu.

Bila burung tu keluar je dari paper bag tiba-tiba si mimi mengejar. Sungguh aku tak tahu mana datangnya dia sebab masa nak keluarkan burung tu kelibat 3 ekor tu takde ye.

Nasib ilyas sempat halang dengan tangan dia. Cepat-cepat aku suruh ilyas masukkan burung tu semula dalam paper beg.

Aku dah takde idea nak buat macam mana. Terpandang lah sangkar kucing yang kosong. Kira-kira sangkar tu kucing tak boleh lah nak masuk. Aku andaikan sementara burung tu nak cuba terbang, apa kata aku letak dia dalam sangkar tu.

Sebelum letak, aku dah siapakan beras dan air. kononnya..

Bila aku lepaskan burung tu dalam sangkar. memang si mimi, si tamtam dan si opek dah keliling sangkar tu. Aku dah siap pesan kat burung tu tau. Stay dalam ni sementara kepak nak baik.

Aku tengok dia macam dah ok je dok dalam tu, aku pun berpaling nak masuk dalam rumah. nak mandi. Iyalah kan baru balik kerja terus settelkan burung murai tu.

Sekali tak sampai seminit aku belakangkan dia, dia loloskan diri dari sangkar nak ikut aku. Dia jatuh dan terus kena terkam dengan si tamtam. Menjerit anak aku wei.

Menagis dia kejar nak selamatkan burung tu.

tapi apakan daya. memang selamat lah jadi perebutan antara tamtam dan opek.

Mana aku nak tahu burung murai tu memang jinak. Akan ikut kita dan jenis tak terbang tinggi. Kalau aku tahu aku lepaskan dulu dalam rumah. tapi dah ajal dia kan.

Tak pasal-pasal esoknya aku kena bahan kat opis. Aku lah penyebab kematian burung tu. haiiiiiiihhhh

Sesungguhnya ajal itu tidak cepat dan tidak lambat walau sesaat. Allahuakbar

gedget81
Selamat...

gedget81
ini lah burungnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1