Ahad, 1 November 2020

Oh No!! Cara Aku Merawat Sunburn

 All little girls should be told they are pretty, even if they aren't.

Marilyn Monroe

................................................................................................................................................................


disclaimer : i'm not a seller for this product

Bila ko dah start nak masuk 40an.. benda pertama yang ko akan fikir adalah kedutan-kedutan di muka. Yesss.. haruslah kan..  muka adalah antara aset yang penting buat semua wanita. ni kan fitrah wanita..

Banyak foktor sebenarnya yang membuatkan wanita terlalu menjaga kecantikan muka. Pada aku, kebersihan dan keceriaan muka sangat penting untuk keyakinan diri aku. Bila muka nampak kusam dan tak ceria, aku mula lah rasa berserabut. Lagi-lagi bila tengok adik-adik muda yang cun melecun. Tergugat gak. haa haa haa

Actually, aku agak panik bila kulit aku jadi hitam sunburn sebab hujung bulan september ari tu seminggu aku attend kelas renang plus lepas tu gie dive kat Pulau Redang. Jadinya muka aku dah macam apa. Dengan sunburn nya... dengan kusamnya. Tengok muka sendiri kat cermin pun macam tak kenal siapa.

Aku pulak tak apply sebarang sunblock cream sebab yang sedia ada dah expired. so aku tak berani nak guna dan sebelum kelas renang tu aku macam tak de masa nak gie drug store untuk cari sunblock cream lain. Aku just pakai sunscreen yang aku guna seharian sebab hanya itu je yang aku ada time tu dan aku memang berharap agar dia dapat  membantu agar sunburn aku tak kritikal :P. Yup.. sunburn aku tak lah seteruk kawan-kawan yang lain. Alhamdullilah.

Nie sunblock yang selalu aku guna. Sempat beli sebelum ke Pulau Redang

My daily sunscreen :)

Dalam 3 minggu lebih juga aku merawat sunburn. Jenuh nak hilangkan. Aku buat lepas hari ke tiga kelas. Itu pun sebab petang tu aku rasa muka aku panas sangat. Merah macam udang masak. Selalu bila aku dive jarang aku kena sunburn. Mungkin sebab SPF dalam suscreen aku tu tak mencukupi untuk menahan pancaran UV matahari. 

Aku google lah macam mana nak kurangkan panas akibat sunburn. So apa yang aku buat? First step aku kurangkan keradangan tu dengan meletakkan kain yang dibasahkan dengan air sejuk setiap malam. Memang best. sejuk je muka. So rasa kepanasan itu menjadi kurang dan aku boleh tidur dengan lena.

Lepas tu aku gie farmasi untuk cari produk berasaskan aloe vera. Aku memang ada tanam pokok lidah buaya ni berpasu-pasu tapi atas faktor malas nak buat so aku beli yang dah siap je. Bila aku gie farmasi, jenama yang aku nak dah habis stok pulak so aku ambil jenama Mentholatum Sunplay sebab aku rasa itu pun dah ok.

Apa yang aloe vera gel ni buat sebenarnya? Dia berfungsi untuk melembabkan kulit muka aku dan mengurangkan keradangan. Semua tahu Aloe Vera kaya dengan vitamin E yang boleh mengembalikan kelembapan yang hilang dan antioksidan berkuasa yang meneutralkan kembali kesan radikal bebas yang disebabkan oleh radiasi ultraviolet. So itu the best choice yang aku rasa perlu aku buat untuk meredakan sunburn aku ni. 

Dalam masa 3 minggu ini, aku just pakai aloe vera gel tu je. Memang tidak pakai sebarang bedak dan foundation. Sebab kulit aku terdapat sedikit pengelupasan di bahagian hidung. Kalau aku tempek macam-macam aku risau benda tu semua akan meninggalkan kesan kat kulit muka ni. so it's better aku rawat dulu then kalau dah ok baru lah boleh cantik-cantik balik :P

Now after sebulan akhirnya barulah aku boleh keep continue pakai produk skincare aku bila aku tengok dia dah ok dan wajah aku dah semakin kembali pada yang asal.

Actually kan kita perlu menggunakan sunscreen ini setiap hari tau, sama ada berada di luar even dalam rumah, waktu panas terik, mahupun hujan mendung. Sinar UV tu ada di mana-mana ye. Untuk aku, sunscreen adalah produk yang wajib aku pakai setiap kali lepas mandi dan aku akan apply balik lepas aku cuci muka untuk solat. Itu rutin aku setiap hari.

So korang guna sunscreen apa? Meh lah share

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1