Selasa, 27 Jun 2023

Flash Back Kehidupan Lalu


اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلِجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ باسْمِ اللَّهِ وَلجْنا، وباسْمِ اللَّهِ خَرَجْنا، وَعَلى اللَّهِ رَبِّنا تَوَكَّلْنا

‘Assalaamu ‘alaynaa wa ‘alaa ‘ibaadillahish shaalihiina. Allaahumma innii as-aluka khayral mawliji wa khayral makhraji. Bismillahi walajnaa wa bismillaahi kharajnaa wa ‘alallahi tawakkalnaa, alhamdulilaahil ladzii awaanii’

Maksudnya: Semoga Allah mencurahkan keselamatan atas kami dan atas hamba-hamba-Nya yang shalih. Ya Allah, bahawasanya aku memohon pada-Mu kebaikan tempat masuk dan tempat keluarku. Dengan menyebut nama-Mu aku masuk, dan dengan mneyebut nama Allah aku keluar. Dan kepada Allah Tuhan kami, kami berserah diri. Segala puji bagi Allah yang telah melindungi kami

-Hadis Riwayat Abu Daud-

................................................................................................................


gedget81

Tengok memori di FB mula lah teringat-ingat. Rupanya dah 8 tahun aku tinggalkan putrajaya. Macam terasa-rasa lagi diri masih disana. Terbayang-bayang suasana rumah, jalanrayanya, Alamanda. Umai Cafe kat Presint 8 tempat lepak waktu petang.

Banyak kenangan di Putrajaya sebenarnya. Sebab disanalah aku dan suami memulakan kehidupan berumahtangga dengan kehadiran Nur Ikhlas.

Berbulan-bulan duduk kat sana pun masih sesat nak ke Alamanda.. masa tu tak wujud waze lagi ye.

Dengan bingit dan sibuknya putrajaya masa Karnival Belia. Best masa berlangsungnya Putrajaya ePrix. tengok kereta berlumba sampai terjerit-jerit.

Tak lupa pasar malam dia. sangat banyak benda dijual!

Teringat juga macam mana aku struggle menguruskan anak-anak seawal pagi. Kelam kabut hantar taska. Belum lagi kisah terkunci dari dalam rumah. Kisah di tipu dengan peminta sedekah.

Berulang alik dari rumah ke hospital masa berpantang Ilyas dan Ilman. Masa husband pergi umrah dan aku sendirian bawa balik ilyas dalam kereta hanya beralaskan sebiji bantal.

Semua kenangan itu sampai bila-bila aku tak boleh lupa.

Seronok tinggal disana. Tapi untuk menetap disana lagi rasanya tak mungkin kot. Cukuplah pengalaman 5 tahun itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1