Jumaat, 10 Disember 2021

Farmasi pandu lalu (drive-thru fharmacy) Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang

 Daripada al-Harith bin Suiyed beliau berkata, telah berkata Abdullah bin Masud bahaw Rasulullah SAW telah bersabda: “Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya.” 

(Sahih Bukhari No: 5255) 

..........................................................................................................................................................


Pasca kemalangan..


Selepas kemalangan hari tu, aku dimasukkan ke wad untuk menjalani pembedahan memasang besi di siku. dapat lah mc 3 bulan.


Sebenarnya aku buat operation dua kali. Kali pertama untuk pasang besi sebab siku patah dan kali kedua untuk buang skru besi kerana skru itu mengganggu pergerakkan tangan.


2 kali pembendahan dalam setahun.. memang kesan sakit tu berpanjangan lah. Kalau berada di dalam air-cond atau hujan, kesejukan itu yang menyebabkan tangan ini rasa sakit sangat.


Last appointment aku di HTAR bulan Oktober hari tu. doktor suruh scan balik untuk tengok cantuman tulang tersebut. Hasilnya tulang tu dah bercantum cuma kadar kalsium tidak banyak kat situ. So aku kena ambil ubat kalsium supaya tulang tu lagi cantik.


Next appoinment bulan 3 2022.. untuk bagi jadual operation untuk buang besi pulak..


So doktor bagi aku kalsium untuk mempercepatkan kesembuhan dan menguatkan tulang aku. First ambil ubat tu aku dibekalkan dengan keperluan dua bulan pengambilan dan ahli farmasi bagi tahu yang aku kena ambil ubat difarmasi pandu lalu bagi bulan seterusnya sampai ke appoinment akan datang dekat Farmasi pandu lalu.


Mula-mula cuak juga aku nak berurusan dengan farmasi pandu lalu ni. Dok terfikir kat mana kaunter dia sebab dah berpuluh kali ulang alik hospital tak pernah pula nampak bangunan tu. Tapi tawakkal aje lah. Benda baru untuk diri kita kenalah kita explore kan. Nasib baik masa awal tu farmasi ada bagi keratan cara untuk buat permohonan. then masa mereka emel no giliran tu pun dia ada bagi peta.

kalau ikut peta ni confirm tak sesat.

Bagusnya farmasi pandu lalu ni, korang tak perlu nak beratur panjang. tak perlu nak tunggu lama.. Cuma scan kod QR yang mereka bagi kat hp korang, klik link then ikut je arahan.


Tapi sebelum itu, korang kena ambil dulu gambar kertas preskripsi depan belakang untuk upload dalam permohonan itu.


Korang kena ingat tau.. permohonan tu kena buat 3-5 hari bekerja sebelum tarikh pungutan ubat. Macam aku.. kena amik ubat 9hb so aku scan QR kod tu pada hari isnin 6hb. Nanti pemakluman nombor giliran dia akan bagi dalam emel yang kita daftarkan.


Memang cepat je.. aku ambil masa dalam 30 minit drive pergi balik. Berhenti kat kaunter bagi tahu nombor giliran dan serahkan kertas preskripsi tak sampai 2 minit selesai. tak matikan enjin pun. Perkhidmatan yang sangat bagus.. aku suka 


Nanti dapat emel macam ni :)

comel je kaunter dia


1 ulasan:

  1. Kemalangan?. Innalillahiwainnailayhirojiuun.
    Moga skg bertambah sihat spt sediakala.

    BalasPadam

wordless wednesday #1