Jumaat, 31 Disember 2021

REDHA AKAN KETENTUAN ALLAH

 Alangkah baiknya jika engkau bersikap manis meski hidup itu sendiri pahit. 

-Imam Syafi'i-

..............................................................................................................................................................


Sudah dua minggu berlalu selepas kejadian banjir besar di Selangor yang mengejutkan satu negara. Bila Allah menunjukan kuasaNya.. tidak lambat dan tidak cepat. semuanya berlaku dalam sekelip mata.

Pasca banjir. ramai yang datang membantu.. rakyat dari seluruh pelusok datang bersama-sama berganding bahu.. membantu dan memberi semangat. Sungguh bertuah menjadi rakyat Malaysia. terlalu ramai yang perihatin yang sanggup bersusah payah bersama-sama. Aku serius selute pada rakyat Malaysia yang baik hati.

Tapi dalam keperitan ada pula kisah yang tidak sedap di dengar.. sungguh aku terkejut sebab aku yakin bila sesuatu bencana melanda kita akan terus muhasabah diri. Memohon keampunan dari Allah.

Bantuan yang diberi adalah dengan sekilas hati. bila aku mula dengar ada yang mengambil kesempatan dalam kebaikan orang aku frust betul.

Kisahnya..

Bila berlaku bencana ini, kelab kebajikan opis aku bertindak membantu kakitangan yang terkesan dengan banjir ini. Macam-macam bantuan yang diberi. walaupun tidak banyak, tapi Alhamdullilah boleh lah membantu sedikit sebanyak.

Namun bila ada yang ambil kesempatan. mohon yang macam-macam.. aku rasa orang kaya pun boleh bankrup. 

Bayangkan.. bila ada yang duduk di pusat pemindahan yang opis tetapkan, kami berikan bantuan makanan dengan harapan bantuan makanan itu membantu untuk mengenyangkan perut anak dan isteri. Pada aku bila kita ditimpa bencana, kita tidak akan lalu makan dan akan memesan makanan yang biasa.

Sedihnya bila ada hamba Allah ini demand. Membuat pesanan yang bagi aku memang melampau. sup ekor!! bukan sekali di pesan.. sepanjang beberapa hari di situ 2 kali dia pesan sup ekor. dengan jumlah keseluruhan pesanan makanan dia RM200++. ada pula yang siap memesan roti canai. bukan sekeping dua ye.. lebih 10 keping.

Itu bukan untuk mengenyangkan.. itu mengikut nafsu.. 

Kelab memang dah salurkan banyak bantuan tapi manalah mampu kelab untuk memberi bantuan keseluruhan sampai lengkap satu rumah nak dibaiki dan dibeli baru. Tak mungkin untuk kelab menyediakan serba serbi keperluan didalam rumah mangsa. mereka membantu mengikut kemampuan sebab yang terkesan bukan seorang dua.

yang lebih mendatangkan sakit hati bila aku tahu kakitangan yang banyak demand ini adalah kakitangan yang tidak pernah membayar yuran kelab.. haru betul. kemudian updated FB bagi tahu kelab tidak membantu. hampa sungguh!!

Berlainan pula bila kita menguruskan ahli yang setiap tahun membuat bayaran. sampai ajk pula yang dok tanya mereka mana borang permohonan bantuan. Masing-masing menolak untuk diberi bantuan kerana pada mereka bencana itu satu ujian dan mereka redha.

Bezakan..

Malas lah aku nak cerita kisah-kisah lain yang memang menyakitkan hati kat sini.

Aku hanya dengar je ajk-ajak bercerita, nak komen lebih-lebih nanti menjadi-jadi panas hati aku ni.. aku cuma katakan perbezaan orang yang redha dan yang jadi hamba duit.

Sungguh aku kecewa. sebab bila kita memberi dengan seikhlas hati.. kita cuba membantu sedaya upaya tapi ada insan-insan yang sebegini. menjadikan kita frust untuk terus membantu. dari keikhlasan itu terus jadi tidak ikhlas. terus jadi tawar hati.

Redha lah dengan ketentuan Allah, sebab akan ada yang lebih baik untuk kita Allah aturkan bila kita redha dan muhasabah diri. Insya Allah


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1