Selasa, 7 Disember 2021

Lawan berakhir dengan kawan

 Semalam kita jadi kawan kerana kenangan silam, hari ini kita masih berkawan kerana janji semalam, esok kita akan terus berkawan kerana hari ini kita saling mendoakan, hari-hari kemudian kita akan terus berkawan kerana esok kita ada azam, tapi andai esok tiada lagi kita tetap kawan, kawan selamanya dalam kenangan. 

-amrebayasi-

............................................................................................................


Korang pernah zaman sekolah dulu macam menyampah sangat dekat seseorang?


Orang tu tak buat apa pun kat korang. tapi memang kalau kau tengok dia je terus meluat.. menyampah


Life aku 13 tahun dibesarkan di KL (congratulation KL City!! nak juga tumpang glamor) sebelum berpindah ke selangor. Even aku duduk kl dan dekat sangat dengan chow kit.. plaza.. sogo.. CM.. aku langsung tak pernah terfikir nak merayap ke apa. Paling jahat yang aku buat bila ikut kak ngah lepak kat titiwangsa.. Lepas tu macam menyesal lah sebab jadi budak jahat.. hee hee


So rakan-rakan sekeliling aku boleh dikatakan insan-insan yang suci murni.


Form two aku bertukar sekolah ke Selangor. Sekolah pulak sekolah campur lelaki perempuan. Masa tu aku memang culture shock habis.. Kita kan sedang meningkat dewasa.. Memang payah aku nak terima keadaan tu. Aku start lah membina macam-macam benteng dalam diri ni.


Masa awal persekolahan di sekolah baru tu, aku ada aim sorang budak perempuan ni tau. Agak popular lah dikalangan setingkatan aku.


Serius tiba-tiba aku jadi annoying sangat dengan dia. Sebabnya dia cakap lembut sangat. Pada mata orang lain, dia macam biasa je. Tapi pada mata aku ni.. adoi budak ni ngade-ngade sangat. cakap manja tah apa-apa.. haaaa gitu lah.


Sedangkan dia tak buat apa pun kat aku. tak de langsung kami ni berbalah ke. tarik muka ke. memang dia baik sangat. Tapi aku jadi menyampah. tak tahu kenapa. Mungkin bila aku mula bina benteng tu, aku jadi macam budak yang ganas,, yang garang.. yang cakap main lepas. tengok pulak ada minah yang ayu, lemah lembut, sopan santun.. berbulu je mata ni.


So nama dia tersenarailah dalam list musuh aku.. wakakakakak.


Sehinggalah suatu hari, aku tak ingat masa tu aku form berapa. tapi tah macam mana aku balik sekolah berdua dengan dia. Dulu-dulu pergi sekolah balik sekolah jalan kaki. tak de maknanya mak ayah nak amik macam budak-budak sekarang.


cuba teka mana satu dia

Aku dok borak-borak.. borak biasa je.. ye lah kalau kita borak tak lah terasa jauh rumah tu nak menapak kan.. sampai nak ke sekolah cina, tepi padang.. sambil jalan aku tiba-tiba bagi tau dia.


"Asma.. nak tahu tak sebenarnya aida tak suka kat asma"


haa haa mulut tak boleh cover kan..  suka berterus terang kan.. haa itu lah aku dari dulu sampai sekarang. Terkejut beruk tau dia.. pastu dia tanya kenapa tak suka dia. Aku pun bagitahu lah alasan nya.. sebab aku menyampah tengok dia cakap lemah lembut.


But aku bagitahu yang aku suka berterus terang dan aku bgtahu dia yang kenapa aku tak suka dia tapi takdelah sampai nak putus kawan. nasib dia boleh terima pengakuan aku yang telus dan stright to the point.


Tak sangka lepas habis diploma, dia tolong carikan aku kerja. Alhamdullilah dapat setahun lebih berkerja bersama dia. Dia banyak juga bagi kata-kata semangat dan kisah dia pun banyak memberikan aku motivasi.


Teringat bila first time dengar lagu hi hi bye bye nanyian ezlyn, kita orang tercari-cari penyanyi dia. ingatkan juliana banos yang nyanyi.. rupanya bukan. siap dengar lirik betul-betul untuk salin dan nyanyi sama-sama.


Masa dia kena ngorat dengan laki dia sekarang.. masa dia jumpa family lelaki.. masa sama-sama naik genting dengan sir.. kerja bersama.. banyak kenangan dengan dia ni. 


But sampai sekarang dia still lemah lembut. adoii aku memang tak boleh blah lah.. haaa haa


Dah lama juga tak gie raya rumah dia. nanti lah bila keadaan dah ok aku nak datang beraya rumah dia. Lagi pun dalam bulan mac 2020 hari tu kami ada plan nak buat perjumpaan dengan kawan-kawan. tapi apa kan daya covid 19 mengganas. hmmmm..


Ok next nanti aku nak cerita crush aku masa kat sekolah.. boleh?


miss u asma!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1