Rabu, 12 Januari 2022

Dapat Gelang Emas dari KKM bila kita jadi kontak rapat

Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk. 

- Ad-Duha: 7 -

......................................................................................................................................................


Pagi tadi dalam jam 7.00 pagi aku dapat call dari bos.. Suara dia macam menagis masa mula-mula cakap tu. pastu talian terputus. Dalam otak aku ni dah fikir macam-macam.. Ada kematian ke? Second call, bos cakap dia positif covid. Punya lah dia minta maaf sebab ini adalah kali ke-dua dia positif. 


Aku pula time dia call tu memang dah siap tinggal nak sarung tudung je. Bila dapat berita tu aku pun jadi kalut lah. Dah tentu lah aku kontak rapat dengan bos sebab semalam pagi aku dengan dia ada meeting bersama. Wassap lah kawan-kawan yang sama-sama jadi kontak rapat. Nak tahu apa langkah seterusnya lepas tahu berita macam tu sebab ini kali pertama perkara ini terjadi pada aku. huu huu


So pagi tu juga aku test guna Antigen Rapid Test (Oral Fluid). Serius aku menggeletar seram bila buat test ni. Menggigil tangan wei... Cuak nak tengok result. Alhamdullah result aku negatif.


Alhamdullilah...


Pastu kalut pulak nak kena gie CAC ke tak. Tanya pulak dekat nombor wassp CAC Klang. CAC Klang bagitahu kalau kontak rapat tapi tiada symptom kena kuarantin di rumah selama 7 hari dan dapatkan surat kuarantin kat Dewan Ambang Botanik MPK 2.


kena rajin bertanya.. tak tanya nanti sesat jalan...


Sebabkan opis aku perlukan surat kurantin so menapak lah aku ke sana. Aku kena On Waze sebab tak pernah pergi dan tak tahu pun kewujudan dewan tu. Memang tempat dia agak ke dalam dan sunyi.


Sampai sana hanya ada seorang je. So proses dia tak mengambil masa yang lama. Dalam 20 minit selesai urusan dari daftar sampai lah dapat suratnya.


So petugas akan tanya beberapa soalan lah pada kita. Antaranya siapa yang positif.. bila last jumpa orang tu.. kita jumpa dalam keadaan macam mana.. pastu dia nak tengok lah surat yang positif tu. Kalau tiada tunjuk gambar kit test pun dah okey. 


Kemudian dia tanya kita ada buat test tak. Kalau ada kena tunjuk kat dia. Dia juga nak kan nama jenama test kit tu. Yang ni aku lupa nak snap.. nasib opah ada kat rumah jadi minta tolong dia snap dan hantar ke wassap aku. Pastu kita mengandung ke.. ada penyakit lain ke.. pastu ada symptom tak.. So kita kena jawab dengan jujur lah.


aku guna yang ini. Nasib memang ada simpan kat rumah


Selesai semua tu pergi pula next station untuk dapatkan surat pengesahan kuarantin dan pakai gelang emas. Mula-mula aku ingat tak perlu pakai gelang. Rupanya kena juga. tak pelah. aku pun jenis bukan nak ke mana-mana pun. Dapat surat aku send kat group untuk maklumkan. Selesai..


dapat lah gelang emas ni.. huu hu huuuuu


7 hari kuarantin kat rumah ye.. bukan gie jalan-jalan tau

CAC Klang ni ada dua tau. Satu di Dewan MPK 1 CAC Pelabuhan Klang. Ini untuk yang bila orang tu buat test kit sendiri dan didapati positif. Manakala dewan yang aku pergi pagi tadi tu untuk orang yang kontak rapat dan yang memerlukan surat kuarantin.


ni yang kalut pagi tadi nak pergi yang mana satu.
Nasib ada yang tukang snap kan benda ni.


Sebenarnya semua ini adalah benda tak dijangka. Semua orang tak nak kena covid ni. So dari sini aku dapatlah pengalaman dan pengetahuan. Aku harap bos dan kawan aku yang positif cepat sembuh dan dapat kembali bekerja seperti biasa. Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1