Sabtu, 29 Januari 2022

First time beli IPO

Pekerjaan terberat itu ada tiga, yakni sikap dermawan di saat dalam keadaan sempit, menjauhi dosa di kala sendiri, serta berkata benar di hadapan orang yang ditakuti.

 - Imam Syafi'i -

............................................................................................................................................................


Apa itu IPO?


IPO adalah singkatan kepada "Initial Public Offering". Kalau bahasa pasarnya orang panggil "Saham Terbitan Awam"


So Initial Public Offering ni bila ada syarikat persendirian pertama kali menjual sebahagian milikan syarikatnya kepada orang awam maka syarikat ini pun akan tersenarai dalam Bursa Malaysia dan kita boleh jual beli saham mereka.


Last year, stokis aku ada offer untuk satu IPO ni. Husband aku pun tengok lah syarikat ni ok ke tak. Then kami setujulah untuk join. Kalau aku bagi tahu nama syarikat ni confirm semua orang tahu. Tapi tak banyak pun lot yang kami beli. Modal kami pun tak besar mana :P


Lepas bagi nama tu, tiba-tiba senyap je hal ni. Aku pun macam ok lah mungkin dah penuh.. Lagipun aku memang tak bayar apa-apa lagi. Mungkin juga sebab kita pun tengah struggle dengan covid bagai kan..


Tapi 2 minggu lepas, aku dimasukkan ke dalam 1 group wassp IPO. terkejut lah aku.. cuak juga sebab aku tak sediakan apa-apa dan tak tahu apa-apa.. Aku pun cepat-cepat wassp agen untuk bertanya lebih lanjut. Iya lah kena gak tahu apa yang aku perlu buat sebab ini first time aku beli IPO.


Alhamdullilah agen tu sangat memahami dan semestinya dia akan membantu sebab itu memang kerjanya.. So kami buat temujanji untuk daftar dan setup akaun.


Banyak juga benda nak kena buat tapi ada agen Eddy.. jadi mudahlah kerjanya tadi.. so lepas ni aku kena sediakan duit dia pulak lah.. hee heee..


Aku rasa bertuah sangat sebab diberi peluang untuk menjadi antara yang pertama memiliki IPO syarikat ni.. Korang doakan aku ye..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

wordless wednesday #1